شناسایی و تایپینگ مولکولی لپتوسپراهای بومی ناحیه مرکزی منطقه جلگه ای استان گیلان با روش آنالیز الگوی باندی ژنوم برش داده شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
لپتوسپیروز نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و در استان گیلان آندمیک است. باکتری های ترشح شده از حیوانات حامل، در آب و خاک مرطوب در pH و دمای مناسب می توانند به مدت طولانی در کنار لپتوسپیراهای غیر بیماری زا زنده بمانند. معمولا در هر منطقه آندمیک، تعداد اندکی از سرووارها شایع هستند و شناسایی آن ها به شناسایی مخزن و یا مخازن اصلی کمک می کند. این مطالعه به منظور جداسازی لپتوسپیراها از آب شالیزارها، کانال و رودخانه های منطقه به منظور شناسایی سرووارهای شایع انجام شده است.
مواد و روش ها
نمونه برداری از آب های سطحی شهرستان های منطقه در فاصله زمانی خرداد تا پایان شهریور سال 1385 صورت گرفت. هر نمونه به طور جداگانه در محیط مایع EMJH کشت داده شد. DNAکشت های مثبت با روش استاندارد استخراج گردید. سپس REA با استفاده از آنزیم EcoRI انجام شد و پس از انجام الکتروفورز و رنگ آمیزی، تصویر الگوهای باندهای حاصل، با الگوهای مربوط به سرووارهای استاندارد تطبیق داده شد.
یافته های پژوهش: در مجموع تعداد 301 نمونه مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 168 نمونه مثبت شدند ولی در پاساژهای بعدی تنها 33 نمونه به رشد پویا و پر جمعیت رسیدند که با REA بررسی شدند. هویت گونه ای و زیر گونه ای 27 ایزوله ها مشخص گردید که به ترتیب شامل گونه های ساپروفیت بی فلکسا و ولباشیا شامل سروگروپ های: آندامانا، پاتوک و سمارانگا بودند. همچنین گونه های بیماری زا شامل اینتروگانس، کیرشنری و بورگ پترسنی بودند که سروگروپ های: ایکتروهموراژی، پومونا،بالوم، هارجو، کانیکولا و گریپو تیفوزا را شامل می شدند.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه حضور گونه های بیماری زا در شالیزارها بیشتر بود که می توان آن را به توقف آب و به رفت و آمد حیوانات به ویژه جوندگان نسبت داد و حضور گونه های غیر بیماری زا در رودخانه و کانال بیشتر بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p685874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!