بررسی میزان وانواع خشونتهای اعمال شده علیه زنان وعوامل موثر برآن

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
خشونت علیه زنان در حال حاضر به عنوان مشکل مهم بهداشت عمومی تشخیص داده شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین انواع خشونتهای اعمال شده علیه زنان وعوامل موثر برآن انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی –تحلیلی ومقطعی می باشد، نمونه این تحقیق شامل 92 زن متاهل مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) اهواز در سال 1386 بوده اند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات بوسیله پرسشنامه جمع آوری شد ودر نهایت آنالیز داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید.
یافته ها
نتایج نشان دادکه 63% زنان خشونت فیزیکی، 2/52% خشونت جنسی و4/42% خشونت عاطفی را تجربه کرده اند که در زمینه خشونت فیزیکی، سیلی زدن و سوزاندن با 9/25%و7/1%،در خصوص خشونت جنسی شروع رابطه جنسی بدون رضایت زن و استفاده از زور برای برقراری رابطه جنسی با 7/16% و 2/4% و همچنین در مورد خشونت عاطفی، فحاشی از جانب همسر و تهدید به زندانی کردن در منزل با 4/15% و 6/2% به ترتیب بیشترین و کمترین میزان و انواع خشونتهای اعمال شده علیه زنان بوده اند.دیگر یافته ها نشان داد که بین میزان تحصیلات، سکونت در شهرونسبت فامیلی همسران با رفتار خشونت آمیز مطابق آزمون کای دو، رابطه معنی دار آماری وجود دارد (P<0/05).
بحث و نتیجه گیری
بر طبق نتایج، توصیه می شود مراکز درمانی به طور معمول غربالگری خشونت علیه زنان را انجام دهند تا موارد شناسایی شده و مشاهده لازم انجام گیرد. همچنین افزایش سطح آگاهی عمومی، نقش موثری در کاهش این نوع خشونت خواهد داشت.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p691723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!