استئاتوز کبدی در بیماران مبتلا به عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استئاتوز کبدی و عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B از علل شایع بیماری های مزمن کبدی در ایران به شمار می روند. ارتباط بین هپاتیت های ویروسی و استئاتوز در مطالعات مختلفی در دنیا بررسی و اثبات شده است. در مورد هپاتیتC عواملی مثل ژنوتیپ ویروس و شاخص های متابولیک خود بیمار در بروز و شدت استئاتوز نقش دارند. اما در مورد همراهی هپاتیت B و استئاتوز، مطالعات محدودی انجام شده و نقش عوامل مربوط به میزبان در ایجاد استئاتوز در این بیماران بیش تر بوده است. تاکنون در کشور ما، مطالعه ای درباره هم زمانی استئاتوز و هپاتیتB انجام نشده و با توجه به شیوع بالای این دو بیماری، بررسی ارتباط آن ها ضروری است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 71 بیمار با عفونت مزمن ویروس هپاتیت B تحت بیوپسی کبد قرار گرفتند. 41 بیمار (7/57%) بدون استئاتوز کبدی و 30 بیمار (3/42%) دارای استئاتوز قابل ملاحظه بودند. عوامل مختلف مربوط به میزبان و ویروس در دو گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
از نظر سن و جنسیت در دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت. از عوامل مربوط به میزبان، میانگین BMI و قند خون ناشتا و کلسترول و تری گلیسیرید و GGT سرم در گروه دارای استئاتوز به طور معنی داری بیش تر از گروه بدون استئاتوز بود (05/0< P). دو گروه از نظر میانگین ALK-P، ALT، AJT، فاقد تفاوت معنی دار بودند. همچنین از نظر فراوانی عوامل ویروسی نظیر مثبت بودنHBeAg، میانگین viral load و میانگین Stage فیبروز کبد در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد عوامل مربوط به میزبان شامل قندخون، کلسترول و تری گلیسیرید و GGT و BMI با وجود استئاتوز در زمینه عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B همراهی داشته باشند ولی عوامل ویروسی بررسی شده HBeAg و viral Load چنین همراهی را نشان نمی دهند. توصیه می شود در مطالعات بعدی نقش عوامل ویروسی دیگر مثل ژنوتیپ ویروسی و نیز ارتباط استئاتوز کبدی با سیر بیماری و پاسخ به درمان هپاتیت مزمن B نیز بررسی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
313
لینک کوتاه:
magiran.com/p701380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!