فراوانی سنگ ادراری در بیماران مبتلا به هایپرتانسیون شریانی

پیام:
چکیده:
مقدمهاز آن جایی که جمعیت انسانی به سوی سن بالاتر و چاقی بیشتر پیش می رود، پرفشاری خون به صورت اجتناب ناپذیری در طول مدت زندگی اکثر مردم دنیا به وجود می آید. سنگ ادراری نیز به عنوان سومین بیماری شایع دستگاه ادراری 15-1 درصد جمعیت انسانی را بسته به نژاد، سن، جنس و موقعیت جغرافیایی تحت تاثیر قرار داده است.
هدف تعیین فراوانی سنگ ادراری در افراد مبتلا به پر فشاری خون مواد و روش هانوع مطالعه به صورت مورد شاهدی بود و نمونه ها به صورت دردسترس از میان تعدادی از مراجعین به دو بیمارستان آریا و 22 بهمن مشهد انتخاب شدند. معیارهای حذف شامل افرادی بودند که در گذشته سابقه ی جراحی بر روی سیستم ادراری داشته اند، کسانی که داروهای تیاز یدی و یا مهارکننده ی کربنیک انهیدراز را مصرف می کرده اند و هم چنین افرادی که قبل از تشخیص فشار خون بالا، سنگ سیستم ادراری داشته اند. جامعه ی آماری به دو گروه 100 نفری گروه شاهد (با فشارخون طبیعی) و گروه آزمون (با فشارخون بالا) تقسیم بندی شدند. میزان بروز سنگ در هر دو گروه با انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری و رادیوگرافی خوابیده ی شکم ((KUB مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج بررسی های آماری با انجام آزمون تی نشان داد که دو گروه شاهد و آزمون از نظر سنی تقریبا مشابه هم بودند و هم چنین این دو گروه از نظر توزیع دوجنس زن و مرد نیز وضعیت مشابهی داشتند. در بررسی اولتراسونوگرافی در 2/4 درصد از افراد گروه شاهد و 25 درصد گروه آزمون اکوژنیسیتی سیستم ادراری مشاهده شد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. در KUB این دو گروه نیز در 2/4 درصد موارد گروه شاهد و 21 درصد گروه آزمون دانسیته ای منطبق برسیستم ادراری دیده شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد فراوانی سنگ های ادراری در گروه با پر فشاری خون برابر با 21 درصد بوده که به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد (4%) بوده است.
نتیجه گیریدر بیماران با پر فشاری خون سنگ های ادراری به صورت واضحی بیشتر از افراد معمولی دیده میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p702586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!