بررسی میزان اثربخشی محلول BIB forte در ضدعفونی کردن ابزار دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

کنترل انتقال عفونت ها در محیط کار دندانپزشکی به دلیل تماس مداوم با ترشحات آلوده دهانی و آغشته به خون بیماران جزء اولویت های ویژه در مراکز خدمات بهداشتی و درمانی است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده می تواند با کنترل آلودگی های میکروبی محیط و کاهش کلونیزاسیون میکروب ها، خطر انتقال بیماری های مسری را کاهش دهد. BIB forte یک محصول ضدعفونی کننده با ترکیب آمین های چهار ظرفیتی و با اثربخشی بالاست که تاکنون مطالعه کنترل شده ای در کشور در مورد آن انجام نشده است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان اثربخشی این ماده در ضدعفونی کنندگی ابزار دندانپزشکی بود.

مواد و روش ها

در این تحقیق آزمایشگاهی، 30 نمونه میکروبی از ابزار دندانپزشکی جمع آوری شد. سپس، این ابزار با محلول BIB forte ضدعفونی شده، مجددا از آنها نمونه گیری به عمل آمد. نمونه های جمع آوری شده بر روی محیط های کشت بلاد آگار و شکلات آگار کشت داده شدند. بعد از 48 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد، پلیت ها از نظر رشد میکروبی مورد مطالعه قرار گرفتند. در بخش بعدی مطالعه، از پاتوژن های جدا شده قبلی کشت به عمل آمد. سپس، دیسک های آغشته به BIB forte در پلیت ها قرار گرفته، پس از 48 ساعت هاله عدم رشد بررسی شد. در بخش سوم مطالعه، تعداد کلونی های میکروبی از سویه های استاندارد آزمایشگاهی کشت داده شده و پس از مواجهه با BIB forte شمارش شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، از آزمون های Chi-sqaure و تست دقیق فیشر در نرم افزار SPSS بهره گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه کاهش معناداری در میزان آلودگی های میکروبی از نظر تعداد کل کشت های مثبت (از 93% به کمتر از 7%) و آلودگی چندمیکروبی (از 43% به 0%) پس از ضدعفونی سطوح با BIB forte مشاهده شد. مطالعه آزمایشگاهی بر سویه های مقاوم آزمایشگاهی، همچنین، نشان دهنده میزان پایین کلونی میکروب های استاندارد پس از مواجهه با این ماده بود که این امر از اثر باکتریسیدال BIB forte بر سویه های استاندارد آزمایشگاهی حکایت دارد.

نتیجه گیری

محلول ضدعفونی BIB forte میزان آلودگی ابزار دندانپزشکی را به طور معناداری کاهش می دهد. BIB forte به عنوان ماده استریل کننده و ضد عفونی کننده با اثربخشی بالا، محلولی ایده آل برای ضدعفونی کردن ابزار و تجهیزات دندانپزشکی است، زیرا علیرغم توان ضدعفونی کنندگی بسیار بالا، به دلیل عدم خاصیت خورندگی، کلیه ابزار را به راحتی و به سرعت ضدعفونی می نماید.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p709620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!