بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان در کودکان 11 تا 14 ساله ایرانی به وسیله شاخص Child-OIDP قسمت اول- روایی و پایایی شاخص، شیوع و شدت: اختلال در عملکردهای روزانه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شاخص Child-OIDP ابزاری قابل استفاده جهت سنجش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان کودکان می باشد که در این مطالعه پس از تهیه نسخه فارسی، اعتبار و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس با استفاده از این ابزار میزان شدت، شیوع و طول دوره تاثیر مشکلات دهان و دندان بر عملکردهای روزانه کودکان 14-11 ساله ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی پس از ترجمه Child-OIDP، به زبان فارسی ابتدا این پرسشنامه از طریق مصاحبه با 384 کودک تکمیل و سپس کودکان تحت یک معاینه دهانی ساده قرار گرفتند. براساس اطلاعات بدست آمده، ویژگی های سایکومتریک پرسشنامه شامل روایی (ساختار، ظاهری و محتوا) و پایائی (آزمون- پس آزمون و پایایی درونی) براساس روش اعتبار سنجی و تطابق میان فرهنگی بدست آمد. برای ارزیابی روایی ساختار، ارتباط اعداد شاخص Child-OIDP با متغیرهای سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی خوداظهار کودک توسط آزمون غیرپارامتریک Spearman سنجیده شد. شیوع اختلالات دهانی از نقطه نظر جنس توسط آزمون Chi-square مقایسه شد، در حالی که میزان اعداد شاخص Child-OIDP از لحاظ جنس توسط آزمون Mann-Whitney مقایسه شد.
یافته ها
پس از انجام آنالیز آماری لازم، پایایی و روایی نسخه فارسی شاخص Child-OIDP مورد تایید قرار گرفت. رابطه میان Child-OIDP با سلامت دهان و سلامت عمومی خود اظهار (self report)، میزان رضایت از ظاهر دهان و درد در دندان ها در سه ماه گذشته معنی دار بود (001/0P<). مقادیر cronbach’s alpha و ICC به ترتیب 59/0 و 78/0 به دست آمد. 53% از کودکان اختلال عملکرد را به واسطه مشکلات دهانی خود ابراز نمودند. بیشترین اختلال در تمیز کردن دهان یا خوردن غذا گزارش شد (به ترتیب 7/30% و 6/29%). همچنین خون آمدن از لثه (8/28%)، دندان های حساس (1/21%) و دندان درد (3/9%) شایعترین مشکلاتی بودند که به عنوان دلایل ایجاد اختلال در عملکرد روزانه ذکر شدند.
نتیجه گیری
نسخه ترجمه شده Child-OIDP یک ابزار پایا با روایی قابل قبول جهت اندازه گیری کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان می باشد به نحوی که می تواند در کودکان 11تا 14 ساله ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. میزان شیوع کودکان با اختلال عملکرد روزانه به واسطه مشکلات دهانی، در حد متوسط بود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
magiran.com/p709621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!