مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارت هایی زبانی هستند که بین آنها ارتباط کامل وجود دارد. گوش دادن اولین مهارت زبانی است که فرد در جریان رشد خود فرا می گیرد. اگر این مهارت تحت تاثیر آسیب شنوایی قرار گیرد، لطمات اساسی بر مهارت های زبانی وارد خواهد آمد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر افت شنوایی بر سواد خواندن دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان با شنوایی هنجار در مدارس عادی بود.
روش بررسی
پژوهش مقطعی حاضر با استفاده از ابزار آزمون دفترچه های استاندارد شده بین المللی PIRLS 2001 انجام گرفت. 119 دانش آموز در پایه های چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مبتلا به کم شنوایی متوسط و شدید از مدارس استثنایی، و همچنین 46 دانش آموز با شنوایی هنجار از پایه چهارم ابتدایی مدارس عادی در این پژوهش بررسی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از t مستقل استفاده شد.
یافته ها
در سطح سواد خواندن و در عملکرد درک متون ادبی، بین کلیه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان شنوایی هنجار تفاوت معنی دار دیده شد(05/0p<) و در درک متون اطلاعاتی، به جز دانش آموزان پایه سوم دبیرستان دچار کم شنوایی متوسط، سایر دانش آموزان تفاوت معنی داری در مقایسه با دانش آموزان عادی نشان دادند(03/0p=).
نتیجه گیری
افت شنوایی بر سطح سواد خواندن تاثیر منفی می گذارد. لازم است ارتقاءبخشی سطح سواد خواندن و تقویت باقی مانده شنوایی، در طراحی و برنامه ریزی های آموزشی در مدارس استثنایی برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p719081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!