بررسی تاثیر بکارگیری مدل مراقبت پیگیر بر کیفیت خواب بیماران همودیالیز

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال در کیفیت خواب با مشکلات جسمی، رفتاری و روانی همراه است. شواهدی مبنی بر کاهش کیفیت خواب در بیماران همودیالیزی وجود دارد. بدین جهت پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری مدل مراقبت پی گیر بر کیفیت خواب بیماران همودیالیز در شاهین شهر اصفهان انجام شده است.
روش
این پژوهش نیمه تجربی بر روی 43 بیمار تحت درمان با همودیالیز انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت خواب پیتس بورگ استفاده شد که قبل از مداخله دو مرتبه به فاصله یک ماه تکمیل گردید. جهت اجرای مدل که شامل چهار مرحله (آشناسازی، حساس سازی، کنترل و ارزشیابی) بود، بیماران به 5 گروه تقسیم و برای هر گروه 4 تا 6 جلسه آموزشی، طی 3 هفته برگزار شد و در طی 9 هفته بعد مشاوره های مراقبت پی گیر، کنترل و ارزشیابی انجام شد. بلافاصله پس ازاتمام مداخله و یک ماه بعد پرسشنامه ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده ازنرم افزار آماری SPSS v.15، آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار ±) نمره کیفیت خواب 39/10 (64/3 ±) نسبت به بعد از مداخله 54/5 (87/2 ±) به طور معنی داری افزایش یافت (0001/0 =P). همچنین خواب کافی قبل از مداخله در 4/17 درصد از بیماران وجود داشت، که بعد از مداخله به 55 درصد افزایش یافت و تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0 =P).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیراجرای مدل مراقبت پی گیر بر کیفیت خواب بیماران تحت مطالعه، انجام پژوهشهای بیشتر توصیه می شود و احتمالا آموزش پرستاران در خصوص استفاده از این مدل می تواندبر بهبود کیفیت خواب بیماران تاثیر گذار باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p726830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!