کیفیت زندگی و ابعاد آن در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
تشخیص سرطان پستان حادثه ای بسیار استرس زاست که تاثیری عمیق بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت جسمی، روحی و رفاه اجتماعی زنان دارد. ارزیابی کیفیت زندگی، اطلاعات با ارزشی در اختیار پرستاران قرار می دهد و موجب غنای مداخلات بهداشتی - درمانی و بهبود کیفیت خدمات پرستاری می گردد. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی و ابعاد آن در زنان مبتلا به سرطان پستان می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 100 بیمار زن مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی تبریز در سال 1387 انجام گرفت. نمونه گیری از نوع در دسترس بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه تلفیقی SF36، کیفیت زندگی سوئدی و کیفیت زندگی بیماران سرطانی بود. اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی اکثریت زنان مبتلا به سرطان پستان در بعد جسمی نامطلوب (میانگین ≤ 78)، در بعد روانی نامطلوب (میانگین ≤ 29)، اما در بعد اجتماعی مطلوب بود (میانگین > 41). نتایج همچنین حاکی از آن بود که کیفیت زندگی کلی در واحدهای مورد پژوهش نامطلوب بود(میانگین≤ 148).
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که سرطان و درمان آن کل فرد را که متشکل از ابعاد جسمی، روحی- روانی و اجتماعی است تحت تاثیر قرار می دهد اطلاعات بدست آمده از این مطالعه می تواند پرستاران را در ارایه بهترین اقدامات پرستاری یاری نماید. پرستاران می توانند با بهبود کیفیت زندگی، بیمار را برای سازش با سرطان آماده نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p737602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!