تاثیرتکنیکهای تنفسی بر پاسخهای فیزیولوژیک زنان نسبت به درد زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
درد زایمان در ردیف شدیدترین دردها قرار دارد. در سال های اخیر تکنیک های تنفسی برای کاهش درد زایمان ارایه شده اند. متاسفانه تاکنون در کشورمان تاثیر این روش ها بر درد زایمان بررسی نشده اند. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تکنیک های تنفسی بر پاسخ های زنان به درد زایمان است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است که بر روی زنان اول زای مراجعه کننده به درمانگاه و اتاق های زایمان بیمارستان الزهرا انجام گرفت. 41 زن نخست زا که انتظار می رفت زایمان طبیعی داشته باشند بطور تصادفی انتخاب شده و به دو گروه مورد (21 نفر) و شاهد (20 نفر) تقسیم شدند که گروه شاهد در پایان مطالعه به 16 نفر رسید. به زنان گروه مورد با برگزاری یک کلاس در ماه آخر بارداری تکنیک تنفسی بطور عملی آموزش داده شد. با مراجعه زنان برای زایمان، پژوهشگر در زایشگاه حاضر شده و زنان در دیلاتاسیون های 4، 6، 8 و10 سانتی متر تنفس های آموزش داده شده را با کمک پژوهشگر به کار گرفتند و پاسخ های فیزیولوژیک نسبت به درد یعنی فشارخون و نبض در هر دو گروه در دیلاتاسیون های 4، 6، 8 و10 سانتی متر تعین و ثبت گردید. همچنین با مقیاس درجه بندی عددی شدت درد مادر در هر دو گروه در همان زمان ها اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماریt مستقل و مجذورکای تجزیه تحلیل گردید.
یافته ها
اختلاف میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی و همچنین، میانگین نبض در دو گروه معنی دار نبود. اختلاف میانگین نمره درد در دیلاتاسیون های4و 6 و10 سانتی متر از نظر آماری معنی دار بود. همچنین میزان موارد سزارین شده در زنان گروه آموزشی به طور معنی داری کمتر از زنان گروه شاهد بود.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش انجام تکنیک تنفسی با پاسخ های فیزیولوژیک نسبت به درد ارتباطی نداشته ولی با شدت درد زایمان ارتباط داشته و سبب کاهش درد شده است. همچنین، به کارگیری این روش می تواند میزان سزارین را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p737605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!