تاثیر آزمون های مداوم از نوع بسته(close) بر میزان یادگیری زبان تخصصی دانشجویان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه نتایج قسمت اعظم تحقیقات انجام گرفته در رشته های مختلف علوم پزشکی در جهان به زبان انگلیسی نوشته می شود و انتشار می یابد واز این کتابها و مقالات بی شمار متاسفانه فقط تعداد کمی در ایران به زبان فارسی ترجمه می شوند. این وضعیت به احتمال قریب به یقین حداقل در آینده نزدیک نیز بدین گونه خواهد بود، یعنی سلطه زبان انگلیسی بر قلمرو تحقیقات و انتشارات علمی، روز به روز بیشتر می شود، لذا با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر یادگیری دانش زبان انگلیسی محقق را بر آن داشت تا تاثیر آزمون های مداوم از نوع بسته را بر میزان یادگیری زبان تخصصی دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی اندازه گیری کند.
روش بررسی
این پژوهش، نیمه تجربی و جامعه پژوهش دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی و نمونه های پژوهش دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی بوده اند که در زمان اجرای طرح درس زبان انگلیسی را انتخاب کرده بوده اند، در این مطالعه ابتدا از دانشجویان (یک کلاس پرستاری و یک کلاس مامایی) که درس زبان انگلیسی ESM را انتخاب کردند، تست استاندارد((CELT گرفته شد و افراد همگن (همگراه) انتخاب شدند و به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه مورد (18نفر) و کلاس دیگر به عنوان گروه شاهد (18نفر) انتخاب شدند. سپس به منظور انجام پیش آزمون، آزمونی متناسب با کتاب ESM، طراحی شد و روی 20 نفر دانشجویی که تقریبا هم سطح با دانشجویان مورد آزمایش بوده اند مطالعه آزمایشی (PILOT) انجام شد، علاوه بر تعیین ضریب دشواری و ضریب سهولت سوالات، اعتبار سوالات با استفاده از فرمول آلفاکرونباخ، مشخص و استاندارد شد و با استفاده از این سوالات، پیش آزمون در دو گروه انجام شد. روش آموزش گروه شاهد به روش معمول بود وهیچ گونه امتحانی در طول دوره از آنها گرفته نشد ولی در گروه مورد در طول نیمسال آزمون از نوع کلوز (close) به صورت مستمر برگزار شده است. در انتهای پژوهش از دو گروه پس آزمون به عمل آمد، سپس با استفاده از آزمون آماری کولموگراف اسمیرنوف از نرمال بودن داده ها مطمئن ونتایج با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مقایسه بین دو گروه نشان داد که بین میانگین دانش زبان تخصصی دو گروه قبل از اجرای مطالعه تفاوت معنی داری وجود نداشت، اما با مقایسه میانگین دانش زبان تخصصی در دو گروه، قبل و بعد از انجام مطالعه نشان دهنده آن است که در گروه مورد با افزایش 5/97 درصدی و در گروه شاهد با افزایش 5/37 همراه بوده است و میزان یادگیری زبان تخصصی در گروه مورد با استفاده از آزمون های مداوم از نوع بسته نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی داری دارد (0001/0P=).
نتیجه گیری
در مقایسه میانگین های میزان یادگیری زبان تخصصی در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده شده است که خود نشان دهنده تاثیر آزمون های بسته بر میزان یادگیری زبان تخصصی است لذا پیشنهاد می شود در حین کلاسهای آموزش زبان عمومی و تخصصی برنامه های آزمون های مداوم به خصوص آزمونهای از نوع بسته اجرا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p742532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!