تاثیر جایگزینی کنجاله سویا با کنجاله کلزا با و بدون استفاده از آنزیم بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه و غلظت پلاسمایی هورمون های تیروئید جوجه خروس های گوشتی

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور تعیین اثرات جایگزینی کنجاله کلزا به جای کنجاله سویا بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه و غلظت پلاسمایی هورمون های تیروئید جوجه خروس های گوشتی سویه راس 308 انجام گرفت. در سن 6 روزگی جوجه ها به 30 گروه 12 تایی تقسیم شده و تا سن 49 روزگی روی بستر پرورش یافتند. ده نوع جیره آزمایشی مرکب از پنج سطح جایگزینی پروتئین کنجاله کلزا به جای پروتئین کنجاله سویا (0، 25، 50، 75 و 100 درصد) در دو حالت با و بدون آنزیم به کار گرفته شد. مخلوط آنزیمی حاوی فعالیت های بتا- گلوکاناز و گزیلاناز بود که به مقدار 400 گرم در تن به جیره غذایی اضافه شد. داده های به دست آمده از آزمایش در یک طرح کاملا«تصادفی به صورت فاکتوریل 5×2 (پنج سطح جایگزینی و دو سطح آنزیم) تجزیه آماری شدند. نتایج آزمایش نشان داد که سطح جایگزینی، تاثیر معنی داری (05/0< P) بر اضافه وزن در دوره 6 تا 21 روزگی داشت و استفاده از آنزیم موجب بهبود رشد در جیره های حاوی کنجاله کلزا گردید؛ به طوری که اثر اصلی آنزیم معنی دار بود(05/0< P). با این وجود، در کل دوره آزمایش (6 تا 49 روزگی) تفاوت معنی داری از نظر اضافه وزن وجود نداشت (05/0> P). مصرف خوراک در دوره های 6 تا 21 و 21 تا 42 روزگی به طور معنی دار تحت تاثیر سطح جایگزینی قرار گرفت(05/0P<) ولی در دوره 42 تا 49 روزگی و کل دوره آزمایش این اثر معنی دار نبود. ضریب تبدیل خوراک در تمامی دوره های آزمایش به طور معنی داری تحت تاثیر سطح جایگزینی کنجاله قرار گرفت (05/0P<). سطح جایگزینی، استفاده از آنزیم و اثر متقابل آنها تاثیر معنی داری بر درصد نسبی اجزاء لاشه نداشت (05/0P>). غلظت پلاسمایی هورمون های T3 و T4 تحت تاثیر تیمارهای به کار رفته در آزمایش قرار نگرفت (05/0> P). مناسب ترین سطح جایگزینی کنجاله کلزا به جای کنجاله سویا از لحاظ هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم اضافه وزن، جایگزینی کامل (100 درصد) بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p743746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!