ارزیابی وضعیت شاخص های تن سنجی و دریافت های غذایی در بیماران HIV مبتلا به عفونت

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوء تغذیه یکی از عوارض مهم و پیچیده ی عفونت Human Immonodeficiency Virus (HIV) می باشد؛ از این رو، توجه به دریافت های غذایی و وضعیت تغذیه ای مبتلایان به ایدز اهمیت می یابد. با توجه به کمبود اطلاعات در این زمینه در مبتلایان به ایدز در ایران، هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی وضعیت دریافت های غذایی و شاخص های تن سنجی در بیماران مبتلا به عفونت HIV در اصفهان بود.
روش ها
این مطالعه ی مقطعی بر روی 48 بیمار مبتلا به عفونت HIV انجام شد. شاخص های تن سنجی با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری شد و بررسی دریافت های غذایی بیماران با استفاده از پرسش نامه ی بسامد خوراک اعتبارسنجی شده ارزیابی گردید. دریافت های غذایی افراد با مقادیر توصیه شده ی روزانه (RDA)، مقادیر مصرفی روزانه ی گزارش شده از استان اصفهان و نیز یک گروه افراد سالم اصفهانی که از نظر شرایط دموگرافیک با بیماران مطابقت داشتند، مقایسه شد.
یافته ها
در این مطالعه، میانگین شاخص توده ی بدنی در مردان 22 و در زنان 24 کیلوگرم بر متر مربع بود. میانگین دور بازو در زنان و مردان به ترتیب 29 و 28 سانتی متر و چربی بدن در زنان 31 و در مردان 21 درصد بود. در مورد ریزمغذی های دریافتی در گروه مردان مبتلا، کمبودی دیده نشد اما در گروه زنان مبتلا، در مورد فولات، ویتامین B12 (کوبالامین) و ویتامین E نسبت به مقادیر استاندارد Recommended Dietary Allowances (RDA) کمبود دیده شد. مقادیر دریافتی ویتامین B12 در مردان مبتلا و مقادیر انرژی دریافتی در زنان بیمار در مقایسه با مقادیر دریافتی گزارش شده از گروه افراد سالم اصفهانی کمتر بود.
نتیجه گیری
زنان و مردان مبتلا به عفونت HIV گرچه در محدوده ی وزن طبیعی قرار داشتند و شاخص توده ی بدنی آن ها طبیعی بود، ولی درصد چربی بدنشان زیادتر از مقادیر استاندارد و در عوض میزان توده ی بدون چربی کمتر از مقادیر استاندارد بود. کمبود دریافت برخی از ریزمغذی ها ضرورت اجرای مداخلات تغذیه ای در این گروه هدف را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
238
لینک کوتاه:
magiran.com/p760640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!