ویژگی فاضلاب بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمیت و کیفیت فاضلاب بیمارستانی به علت برخورداری از انواع آلاینده های خطرناک میکروبی و شیمیایی، جهت حفظ و ارتقای سلامت جامعه و محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. لذا در این مطالعه، ویژگی های کمی و کیفی فاضلاب بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل و اثرات آن بر سلامت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی فاضلاب های 3 بیمارستان شهید بهشتی، شهید یحیی نژاد و کودکان امیرکلا انجام شد، که طی آن کمیت و کیفیت فاضلاب خام مورد بررسی قرار گرفت. میزان مصرف آب با استفاده از برگه های آب بها و سرانه تولید فاضلاب از طریق تعیین ضریب تبدیل آب به فاضلاب بدست آمد. 72 نمونه از فاضلاب خام جمع آوری و جهت اندازه گیری پارامترهای PH، اکسیژن مورد نیاز زیستی (BOD5)، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)، جامدات معلق کل (T.S.S) و کلیفرم کل (TC) با روش های استاندارد به آزمایشگاه ارسال و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین میزان مصرف آب و تولید فاضلاب به ازای هر تخت در مراکز مورد مطالعه به ترتیب 74±614 و 73±474 لیتر در روز و ضریب تبدیل آب به فاضلاب 77/79 درصد تعیین گردید. میانگین میزان PH، BOD5، COD و T.S.S در فاضلاب خام در بیمارستان های مورد بررسی به ترتیب 53/7، 96±400، 166±616، 81±282 میلی گرم بر لیتر و محتمل ترین تعداد کلیفرم کل (MPN) در 100 میلی لیتر بیشتر از 2400 عدد بود. حجم کل فاضلاب تولیدی از بیمارستان های مورد نظر در سال 100524 متر مکعب و کل میزان بار آلودگی فاضلاب خروجی به اکوسیستم در صورت فقدان کارآیی سیستم های تصفیه فاضلاب 40210 کیلو گرم در سال بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پارامتر های کمی و کیفی فاضلاب تولیدی از بیمارستان های مورد مطالعه و اثرات نامطلوب آنها بر سلامت محیط زیست، ضرورت دارد که به موضوع مدیریت تولید فاضلاب، ساخت، بهینه سازی، مدیریت و راهبری صحیح سیستم های تصفیه فاضلاب در بیمارستان های مذکور و رفع مشکلات آنها توجه ویژه ای منظور گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p764163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!