بررسی دانسیته عروق ریز و فاکتور رشد اندوتلیال رگی در کارسینوم های مهاجم پستان با روش مارکر ایمونوهیستوشیمی و مقایسه آن با پارامترهای کلینیکوپاتولوژیک

چکیده:
زمینه و هدف
آنژیوژنز نقش مهمی در رشد و پیشرفت سلول های سرطانی و متاستاز سرطان پستان داشته و یک وسیله پیش بینی کننده بقا فرد مبتلا می باشد. این پروسه توسط فاکتور رشد اندوتلیال رگی (VEGF)کنترل می شود.هدف از انجام این مطالعه بررسی پروسه آنژیوژنز از طریق تعیین مارکر VEGFو میزان دانسیته عروقی ریز ((MVDبر اساس ایمونوهیستوشیمی در بیماران مبتلا به سرطان پستان مهاجم و مقایسه بروزVEGF با دانسیته عروقی ریز (MVD) و دو فاکتور ذکر شده با گرید (grading)، staging، سن بیماران، درگیری غدد لنفاوی و مارکرهای ایمونوهیستوشیمی گیرنده استروژنی ER، گیرنده پروژسترونی PR، Ki-67، Her-2 و P53. است
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی تحلیلی پس از بررسی فایل آزمایشگاه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) و آتیه طی سال های 1383 تا 1386، 74 تومور پستان مهاجم وارد مطالعه شدند. پس از تهیه لام، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی از نظر مارکر VEGFو CD31 انجام گرفت و پس از ارزیابی نتایج آن از نظر رنگ پذیری و نحوه آن، داده های دموگرافیک نیز جمع آوری شد، داده ها وارد رایانه گردید و مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
یافته ها
متوسط سنی بیماران 94/11±4/49سال بود. در مورد دانسیته عروقی ((MVD بیومارکر CD31 بررسی شد که بین 6/5 و 6/106 متغیر بود(Mean±SD 95/17±39/37) و میانه آن نیز 3/34 بود که این عدد به عنوان cut off در نظر گرفته شد. مواردی که متوسط CD31 آن ها زیر این میزان بود بعنوان میزان دانسیته عروقی ریز ((MVDکم و مواردی که CD31 آن ها بالای این میزان بود میزان دانسیته عروقی ریز(MVD) بالا در نظر گرفته شدند که بر این اساس 37مورد (1/52%) میزان دانسیته عروقی ریز((MVD پایین و 34مورد (9/47%) نیز میزان دانسیته عروقی ریز (MVD) بالا بودند.
در مورد VEGF نیز 57مورد (77%) مثبت و 17مورد (23%) منفی بودند. بین متوسط میزان دانسیته عروقی ریز (MVD) و VEGF ارتباط معنی داری وجود دارد(Spearman r=0.24 and P=0.041). در آنالیز تحلیلی ارتباط VEGF و میزان دانسیته عروقی ریز((MVD با فاکتورهای زمینه ای سن، گرید هیستولوژیک و گرید هسته، درگیری لنفاوی، سایز تومور، stage، رسپتور استروژن، رسپتور پروژسترون، HER2/Neu، Ki-67 و P53 مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاصله نشان داد ارتباط معنی داری بین متغیرهای یاد شده وجود ندارد.
نتیجه گیری
طبق نتایج مطالعه حاضر VEGF در تحریک آنژیوژنز در تومورهای تهاجمی پستان نقش دارد. همچنین با توجه به نتایج این مطالعه ارتباطی بین VEGF و دانسیته عروقی ریز (MVD) با فاکتورهای پروگنوزی هیستوپاتولوژیک و سن و نیز بیومارکرهای ER،PR، HER2/Neu، Ki-67 و P53 بدست نیامد. از آنجا که هیچ رابطه معنی داری بین P53 و HER2/Neu با VEGF بدست نیامد لذا به نظر می آید فاکتورهای دیگری در تنظیم بیان VEGF نقش داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p768758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!