ارتباط چاقی و اضافه وزن کودکان اول دبستان شهر شیراز با الگوی تغذیه با شیر مادر، وزن هنگام تولد و وضعیت اقتصادی- اجتماعی در سال تحصیلی 88-1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اوج گیری اپیدمی چاقی و اضافه وزن از حدود سال 1980 آغاز شده است. چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به ویژه در دهه دوم زندگی، به عنوان یک پیش بینی کننده قوی چاقی در بزرگسالی مطرح است. از مهم ترین عوامل خطر چاقی و اضافه وزن دوران کودکی، تغذیه با شیر مادر، چاقی والدین، وضعیت اقتصادی – اجتماعی، وزن هنگام تولد، فعالیت های فیزیکی و رژیم غذایی را می توان نام برد. تغذیه با شیر مادر یکی از مهم ترین استراتژی ها برای کاهش اضافه وزن و چاقی دوران کودکی است. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط چاقی و اضافه وزن کودکان پایه اول شهر شیراز با الگوی تغذیه با شیر مادر و وزن هنگام تولد بود.
افراد و
روش ها
این تحقیق یک مطالعه تحلیلی مورد – شاهدی بود. در این مطالعه 200 کودک چاق به عنوان گروه مورد و 200 کودک با وزن طبیعی به عنوان گروه شاهد، در مجموع 400 کودک، حجم نمونه را تشکیل دادند. نمونه های مورد نیاز از دبستان های شهر شیراز با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابتدا مدارس به روش نمونه گیری طبقه بندی شده و به شکل تصادفی انتخاب شدند. سپس در مدارس انتخاب شده، کلیه کودکان کلاس اول ابتدایی که چاق بودند یا اضافه وزن داشتند، انتخاب شدند. سپس به ازای هر دانش آموز مورد، یک دانش آموز که از لحاظ سن، جنس، کلاس و دبستان، مشابه دانش آموز مورد بود، به عنوان شاهد انتخاب شد. پرسشنامه های اطلاعات عمومی، اقتصادی – اجتماعی، وضعیت تغذیه با شیر مادر در دوران شیرخوارگی، فعالیت بدنی و یادآمد 24 ساعته خوراک تکمیل شد. قد و وزن مادران نیز اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS15 صورت گرفت.
یافته ها
مدت زمان تغذیه با شیر مادر بین دو گروه مورد و شاهد، تفاوت معنی داری داشت. بین وزن هنگام تولد و اضافه وزن و چاقی در گروه مورد ارتباطی مشاهده نشد. BMI مادر و چاقی اعضای درجه یک خانواده بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نشان داد. عوامل اقتصادی – اجتماعی بین دو گروه، تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
چاقی و اضافه وزن کودکان اول دبستان شهر شیراز با الگوی تغذیه با شیر مادر ارتباط دارد؛ هرچند این ارتباط ممکن است ارتباط مستقلی نباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p773428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!