خوددرمانی در بیماران مبتلا به دیابت شهر کاشان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بیماری دیابت وجود رفتارهای خوددرمانی می تواند عواقب ناگواری داشته باشد. در این مطالعه، خوددرمانی در بیماران دیابتی بستری در بیمارستان شهید بهشتی و مراجعان به مرکز دیابت شهر کاشان بررسی شد.
مواد و روش ها
این پژوهش مقطعی در بیماران مبتلا به دیابت قندی بستری در بیمارستان شهید بهشتی و مراجعان به مرکز دیابت کاشان با سن بیش از 18 سال انجام شد. پرسشنامه ی استفاده شده دارای 25 سوال با گزینه ی لیکرت 4 تایی بود. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا بررسی شد. روایی پرسشنامه 85/0 به دست آمد. در این مطالعه از روش های آمار تحلیلی کای دو، آزمون t، آنالیز رگرسیون، و تحلیل عاملی جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافته ها
تعداد 400 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. متوسط سن بیماران 9/12±9/54 سال بود. 2/68% نمونه ها، زن بودند. در این بررسی، 17 نفر (2/4%) به میزان زیاد و 263 نفر به طور متوسط (8/65%) و 120 نفر (30%) به میزان کم به خوددرمانی می پرداختند. خوددرمانی با سن، مدت ابتلا، محل زندگی، نحوه ی درمان، ابتلا به بیماری کلیوی، وضعیت بیمه، نوع دیابت، وضعیت بیماران بستری و سرپایی ارتباطی نداشت. جنس زن، پرفشاری خون، و هیپرلیپیدمی، و تحصیلات با خوددرمانی ارتباط نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به تمایل بیماران مبتلا به دیابت به خوددرمانی، پیشنهاد می شود که راه های درمان مشکلات شایع و عوارض دیابت به بیماران آموزش داده شود، تا بیماران بتوانند خوددرمانی را به شیوه ی موثری انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p773604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!