گزارش 23 مورد کیست کلدوک از دو بیمارستان طالقانی و مفید، تهران (83- 1365)

پیام:
چکیده:
زمینه
کیست کلدوک یک بیماری مادرزادی مجاری صفراوی است که در ممالک غربی نادر و در آسیا شایع تر است. اکثر موارد گزارش شده تاکنون به صورت موردی بوده است. این بررسی بر روی بیماران بستری شده در یک دوره 18 ساله، باهدف بررسی روش های درمانی به کار رفته و تکمیل و اصلاح روش های جراحی برای کاهش عوارض بیماری انجام شده است.
روش ها
مطالعه به صورت گذشته نگر در دو بیمارستان آموزشی درمانی طالقانی و مفید تهران با بررسی پرونده 23 بیمار مبتلا به کیست کلدوک انجام شده و نتایج (توزیع سنی و جنسی، روش های تشخیص و درمان) با استفاده از شاخص های آمار توصیفی ارایه گردیده است.
یافته ها
از مجموع بیماران مورد بررسی، 70 درصد مؤنث و شایع ترین تیپ بیماری (74%)، تیپ I (ساکولار و فوزیفورم) بوده است، اکثر بیماران بین 5-1 سال سن داشتند (70%)، بیشترین روش تشخیصی، سونوگرافی (100% موارد) و شایع ترین تظاهر بالینی ایکتر (70%) بوده است. روش درمانی جراحی در 70 درصد موارد، روش کلاسیک و استاندارد بوده و در 30 درصد موارد از روش های جراحی پالیاتیو (درناژ داخلی کیست) استفاده گردید.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر از حیث زمانی و تعداد موارد، بزرگترین مطالعه در ایران می باشد. یافته های به دست آمده در این بررسی از نظر فراوانی سنی و جنسی، تیپ آناتومیک ضایعه و روش های تشخیصی و درمانی به کار رفته، شبیه سایر مطالعات مشابه در کشورهای دیگر بوده ولی لزوم ترغیب بیشتر همکاران جراح را به کاربرد روش های جراحی استاندارد، برای کاهش بروز عوارض دیررس مشخص می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
258
لینک کوتاه:
magiran.com/p778740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!