بررسی تعهد حرفه ای دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه بیماران

پیام:
چکیده:
با توجه به اهمیت تعهد حرفه ای در خدمات پزشکی، ارائه ی ابزاری مناسب جهت سنجش تعهد حرفه ای و بررسی تاثیر عواملی هم چون آموزش برای آن ضروری است. یکی از بهترین ابزارهای سنجش تعهد حرفه ای، پرسشنامه ی Wake-Forest است که به منظور سنجش اعتماد بیمار به پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این پژوهش معرفی ویراست فارسی این پرسشنامه است.
در این مطالعه پس از تهیه ی ترجمه ی فارسی پرسشنامه و بررسی روایی آن توسط متخصصان این امر و آزمون آن در مطالعه ی اولیه، پرسشنامه توسط 159 بیمار بستری در بخش های داخلی، جراحی و زنان بیمارستان امام خمینی تکمیل شده و نتایج حاصل از آن جهت تعیین نمره ی تعهد حرفه ای دستیاران و سنجش روایی ساختاری پرسشنامه تحت بررسی قرار گرفت. هم چنین تاثیر فاکتورهای دموگرافیک بیماران بر میزان اعتماد آنان به پزشک سنجیده شد.
پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار بود. همبستگی نمره ی هر سؤال با امتیاز کل پرسشنامه، و هم چنین همبستگی بین سؤالات مناسب بود. میانگین نمره ی اعتماد بیماران به دستیاران 69/39 (7/6 = SD) از حداکثر 50 نمره به دست آمد. توزیع داده های حاصل از پرسشنامه از توزیع نرمال تبعیت می کرد. بین متغیرهای دموگرافیک بیماران با امتیاز حاصل از پرسشنامه ارتباط معنی داری دیده نشد.
ویراست فارسی پرسشنامه Wake-Forest از روایی ساختاری مناسبی برخوردار است و می تواند جهت سنجش میزان اعتماد بیمار به پزشک و هم چنین سنجش سطح تعهد حرفه ای پزشکان به کار رود. ادامه ی مطالعات جهت هم سو سازی این پرسشنامه با فرهنگ کشور توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p778772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!