اثر تنک کردن بر رشد و تولید چوب در جنگل دستکاشت توسکای ییلاقی در منطقه نوشه

پیام:
چکیده:
برای بررسی اثر تنک کردن بر رشد و تولید چوب توسکای ییلاقی، جنگلی دست کاشت در ناحیه جلگه ای شهرستان نوشهر روی خاک به نسبت عمیق و مرطوب و با حاصلخیزی متوسط انتخاب و به مدت 10 سال، سه بار در آن عملیات تنک کردن انجام شد. تعداد درختان از 1700 اصله به حدود 400 اصله در هکتار کاهش یافت و در هر بار 30 تا 38 درصد تعداد درختان سرپای موجود برداشت شد. تلفات طبیعی درختان، پیش از اجرای تنک، حدود 35 درصد بود و پس از آن به کمتر از یک درصد (9/0 درصد) کاهش یافت. میانگین قطر درختان سرپا از 5/15 سانتی متر در 9 سالگی به 3/27 سانتی متر در 19سالگی و میانگین ارتفاع از 2/16 به 6/22 متر افزایش یافت. به سخن دیگر، با سه بار تنک کردن، اندازه قطر، 76 درصد و ارتفاع، 40 درصد افزایش یافت. در همین مدت، حجم چوب سرپا از7/163 به 2/297 مترمکعب در هکتار افزایش یافت. رویش حجمی سالیانه جنگل نیز از 2/18 به 4/21 متر مکعب در هکتار به ترتیب در پیش و پس از تنک کردن بهبود یافت. به عبارت دیگر، با تنک کردن، رویش حجمی جنگل بیش از 17 درصد افزایش پیدا کرد. یافته های این تحقیق نشان داد که توسکای ییلاقی درختی است تندرشد و پرتولید و برای اجرای طرح های زراعت چوب در شمال کشور مناسب است. در این ناحیه، زمین هایی با شرایط آبگیر، ماندابی و سنگین را که برای صنوبرکاری مناسب نیستند، می توان به درختکاری و تولید چوب گونه توسکا اختصاص داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p780256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!