بررسی تاثیر تاریخ کاشت، آبیاری و وجین بر زیتوده، نسبت طول ساقه به طول ریشه و درصد شادابی نهال های سرو نقرهای در نهالستان

پیام:
چکیده:
سرو نقره ای به دلیل کم توقع بودن و تحمل زیاد خشکی از گونه های مهم برای جنگلکاری در اکوسیستم های تخریب یافته و نیز فضای سبز شهری و برون شهری است. این تحقیق با هدف تعیین بهترین زمان کاشت بذر سرو نقره ای و آگاهی از تاثیر آبیاری و وجین بر رشد و نسبت طول ساقه به طول ریشه و درصد شادابی نهال های آن در نهالستان زاغه خرم آباد انجام شد. به این منظور از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح اسپیلت پلات، در سه تیمار زمان کاشت بذر (آذر و بهمن)، آبیاری (در دو سطح، هر دو روز یک بار و هر چهار روز یک بار) و وجین (در دو سطح هفته ای یک بار و هر دو هفته یک بار) با چهار تکرار استفاده شد. پس از پایان اولین فصل رویش، اندازه گیری های مورد نظر شامل زی توده، نسبت طول ساقه به طول ریشه و درصد شادابی انجام شد. نتایج نشان داد عملیات وجین و اثر ترکیب همه تیمارها بر مقدار زی توده نهال های به دست آمده معنی دار است، به طوری که بیشترین مقدار در وجین هر دو هفته یک بار و ترکیب تیمارهای کاشت زمستانه، آبیاری هر دو روز یک بار و وجین دو هفته یک بار بوده است. اثر تاریخ کاشت و ترکیب همه عامل ها بر نسبت طول ساقه به طول ریشه معنی دار شد. نتایج نشان داد که بیشترین نسبت در کاشت پاییزه وجود دارد و ترکیب تیمارهای کاشت پاییزه، آبیاری در سطح هر چهار روز یک بار و وجین در سطح هر دو هفته یک بار بهترین نتیجه را به دنبال دارد. همچنین اثر هر سه تیمار بر درصد شادابی نهال ها معنی دار بود، به طوری که بیشترین درصد شادابی در کاشت پاییزه، آبیاری در سطح هر دو روز یک بار و وجین در سطح هر هفته یک بار است. بر اساس نتایج به دست آمده، به منظور کاهش هزینه های تولید نهال در نهالستان زاغه خرم آباد، می توان دوره وجین این گونه را با فاصله زمانی بیشتری انجام داد و با توجه به کمبود نیروی کارگری، زمان کاشت بذر را از زمستان به پاییز تغییر داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p780280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!