بررسی شاخص های استرس اکسیداتیو در زایمان طبیعی و ارتباط آن با شاخص های استرس اکسیداتیو در نوزاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
. پراکسیداسیون لیپید یک پدیده طبیعی است که به طور مداوم در سطوح پایین در بدن تولید می شود با این حال اگر توسط دفاع آنتی اکسیدانی کنترل نشوند، این واکنش های پراکسیداسیونی می تواند برای سلول ها و غشای آن ها سمی باشد. به نظر می رسد حاملگی و زایمان با استرس اکسیداتیو همراه باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی شاخص های استرس اکسیداتیو در بارداری و زایمان انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی دو گروه 60 نفره از زنان باردار و زنان زایمان کرده انتخاب و پس از تکمیل فرم رضایت آگاهانه، 5 سی سی خون جهت محاسبه شاخص های اکسیداتیو از آنان گرفته شد. در گروه زنان باردار در هفته 40- 38 بارداری و در گروه دوم در اتاق زایمان، در طی مرحله دوم زایمان و دیلاتاسیون کامل خونگیری انجام شده است. معیارهای ورود شامل: عدم عارضه حاد و مزمن حاملگی، زایمان اول و حاملگی تک قلو بود. بلافاصله پس از خروج جنین و مراقبت های اولیه، از خون بند ناف نوزادان مادران زایمان کرده cc5 خون گرفته شد.
نتایج
میانگین سنی در گروه زنان باردار 52/0± 8/22 سال و در گروه دوم 8/1± 4/21 سال می باشد. در این مطالعه میانگین لیپیدپراکسیدایون زمان زایمان (nmol/l 58/5) به-طور معناداری بیش تر از دوران حاملگی (nmol/l 64/3) بوده و هم چنین بین مقادیر لیپیدپراکسیدایون گروه های تیول و FRAP مادران با زایمان طبیعی و نوزادان همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که اختلاف آماری معناداری بین مقادیر پر اکسیداسیو لیپید در حاملگی و زایمان وجود دارد به طوری که پر اکسیداسیو لیپید در زایمان افزایش یافته است. از طرفی بین شاخص های استرس اکسیداتیو زایمان با مقادیر آن در خون نوزاد ارتباط معنادار وجود داشت. به نظر می رسد تقویت دفاع آنتی اکسیدان های مادران ضروری بوده و استفاده مادران از مکمل های آنتی اکسیدان در بارداری مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p796984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!