تفاوتهای ابعاد قوس دندانی بین دختران و پسران

چکیده:
سابقه و هدف
تبدیل دندانها از زمان انتهای دندانداری مختلط به هنگام ابتدای دندانداری دائمی باعث ایجاد تغییراتی در محیط و طول قوس فکی و عمق و عرض قوس دندانی میگردد. بررسی این تغییرات و پیشبینی آنها در طراحی طرح درمانهای ارتودنسی از اهمیت بسزایی برخوردار است، بخصوص که این تغییرات در بین دو جنس متفاوتند. این مطالعه با هدف بررسی تفاوتها و تغییرات ابعاد و سطح قوس دندانی در بین دختران و پسران ایرانی (ساکن شهر قزوین) با اکلوژن نرمال در طول چهار سال پیگیری در شهر قزوین در طی سالهای 1379 تا 1382 طراحی گردید.
مواد و روش ها
این یک مطالعه توصیفی طولی بر روی 26 نوجوان دارای اکلوژن نرمال با 1 ±12 سال در ابتدا و 1 ±16 سال در انتهای مطالعه (12 دختر و 14 پسر) بود. نمونه ها بر اساس تعریف Moyers دارای اکلوژن نرمال بودند. از نمونه ها در سالهای 1379 و 1382 کست مطالعه تهیه شد. کست ها براساس روش Proffit تراشیده شدند. دو فتوگرافی از سطح اکلوزال آنها در فاصله 20 سانتیمتری نسبت به خط وسط کست تهیه گردید. پس از سوپرایمپوزیشن دو قوس دندانی بر روی خط وسط کست و ثبت بر اساس بهترین تطابق لبه های اینسایزال و کاسپ مزیوباکال مولر اول، تغییرات عرض و طول ناحیه دندان نیش و آسیای اول دائمی بر اساس جنسیت بیمار محاسبه شد. تغییرات در شکل و سطح قوس دندانی نیز مطالعه شد. میانگین، انحراف معیار و فاصله اطمینان نقاط شاخص تحت بررسی در هر جنس محاسبه گردید و با استفاده از آزمون t تفاوت آنها محاسبه شد.
یافته ها
در تمامی موارد اندازه و سطح قوس دندانی در پسران بزرگتر بود که تفاوتها با افزایش سن افزایش یافت. در هر دو فک عرض ناحیه آسیای اول در پسران افزایش و در دختران کاهش نشان داد. در فک بالا کاهش عمق در ناحیه دندان نیش تنها در پسران مشاهده شد.
نتیجه گیری
تفاوت معنی داری بین ابعاد و سطح قوس دندانی مزیال بین دختران و پسران وجود دارد که هنگام طراحی درمانهای ارتودنسی باید در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p804139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!