علل هیرسوتیسم در خانم ها در سنین قبل از یائسگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به وجود موهای ترمینال در نواحی حساس به آندروژن در بدن خانم ها هیرسوتیسم گفته می شود. هیرسوتیسم یک مشکل بالینی شایع در خانم ها می باشد و در 5% تا 10% خانم های در سنین باروری دیده می شود. هدف از این مطالعه بررسی اتیولوژی هیرسوتیسم و یافته های بالینی همراه با آن در خانم های غیر یائسه می باشد.
روش اجرا: در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شد، 200 خانم مبتلا به هیرسوتیسم که از اول اردیبهشت 1387 تا اول اردیبهشت 1389 به درمانگاه پوست مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی، سونوگرافی لگنی جهت بررسی تخمدان ها و بررسی های آزمایشگاهی شامل تستوسترون توتال خون، پرولاکتین، دی هیدرواپی آندروسترون سولفات و 17 هیدروکسی پروژسترون صبحگاهی در همه بیماران و آزمایش TSH در 10 بیمار انجام شد.
یافته ها
شایع ترین علت هیرسوتیسم در مطالعه ما سندرم تخمدان پلی کیستیک (5/54% موارد) و به دنبال آن هیرسوتیسم ایدیوپاتیک (40% موارد) بو دند. سایر علل هیرسوتیسم شامل پرولاکتینوما (2%)، هیپوتیروئیدیسم (1%) و مصرف دارو (5/2%) بودند. ازنظر شدت 109 بیمار (5/54%) هیرسوتیسم خفیف، 85 بیمار (5/42%) هیرسوتیسم متوسط و 6 بیمار (3%) هیرسوتیسم شدید داشتند. در 105 بیمار (5/52%) سابقه فامیلی مثبت از هیرسوتیسم وجود داشت. یافته های بالینی همراه با هیرسوتیسم شامل آکنه (5/52%)، اختلال در عادت ماهیانه (35%)، آلوپسی آندروژنتیک (15%)، آکانتوزیس نگریکانس (5/7%) و چاقی (5/37%) بود.
نتیجه گیری
سندرم تخمدان پلی کیستیک و هیرسوتیسم ایدیوپاتیک علل اصلی هیرسوتیسم در خانم های غیریائسه می باشند. در اکثر موارد می توان با شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی علت هیرسوتیسم را تشخیص داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p804289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!