بررسی اثر فقدان هورمون های جنسی بر سطح کلسیم استخوان تیبیا در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

هورمون های جنسی با افزایش فعالیت استئوبلاستی بر رشد و همچنین برمتابولیزم کلسیم استخوان ها اثر دارند. بنابراین بر میزان کلسیم سرم و استحکام استخوان ها نیز می توانند تاثیرگذار باشند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر فقدان هورمون های جنسی بر تغییرات میزان کلسیم موجود در استخوان تیبیا در موش صحرایی صورت پذیرفت.

مواد و روش ها

در این تحقیق تجربی، 50 موش صحرایی Wistar سی روزه (25 آلبینو نر و 25 آلبینو ماده) انتخاب شدند. Ratهای نر و ماده به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (10=n) تقسیم شدند. بعد از بیهوشی صفاقی موش ها با داروهای کتامین و کلرپرومازین، هر دو بیضه و هر دو تخمدان در موش های گروه های آزمایش خارج شدند. موش های گروه کنترل نیز تحت جراحی ساختگی قرار گرفتند. پس از شش ماه، نمونه ها کشته شده، درصد کلسیم استخوان به روش جذب اتمی اندازه گیری شد. همچنین هورمون های استرادیول، پروژسترون و تستوسترون به روش (ELISA) اندازه گیری شدند.

یافته ها

سطح تستوسترون سرم در گروه orchidectomy به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود. در این مطالعه، سطح استرادیول در گروه ovariectomy کاهش معنی دار نیافت اما سطح پروژسترون کاهش معنی داری پیدا کرد (001/0p<). سایر متغیرها نیز بین دو گروه ماده، تفاوت معنی داری نیافتند. در گروه فاقد غدد جنسی نر، قد و وزن نسبت به گروه کنترل کاهش معنی دار نیافت. اندازه گیری درصد کلسیم استخوان به روش جذب اتمی و بررسی اختلاف درصد آنها توسط آزمون Student t test مشخص کرد که کاهش درصد کلسیم استخوان در گروه های نر و ماده آزمایش در مقایسه با گروه های کنترل مربوطه از لحاظ آماری معنی دار نمی باشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، کمبود ترشح هورمون های جنسی در دوره رشد، نمی تواند سبب کاهش معنی دار میزان درصد کلسیم استخوان گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p806023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!