برآورد عوامل موثر بر دفع پیوند دوطرفه در بیماران مبتلا به قوز قرنیه با مدل شکنندگی شفایافته بیزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از مهم ترین عوامل برای شکست پیوند قرنیه که موفقیت آمیزترین پیوند در میان پیوند اعضاء انسان است، دفع آن توسط سیستم ایمنی فرد گیرنده می باشد. از آنجایی که در ایران شایع ترین علت پیوند قرنیه بیماری قوز قرنیه (کراتوکونوس) می باشد، در این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر دفع پیوند دو طرفه در بیماران قوز قرنیه پرداختیم.

روش بررسی

از آنجایی که در پیوند قرنیه درصد قابل توجهی از افراد عضو پیوندی را دفع نمی کنند، با درصد بالای افراد سانسور شده مواجه هستیم و از طرفی در پیوند دو طرفه چشم زمان های دفع پیوند به هم وابسته می باشند، برای تحلیل داده های زمان دفع پیوند دو طرفه در بیماری کراتوکونوس از دو مدل شکنندگی شفایافته و مدل شکنندگی با زمان پیشرفت استفاده شد و برای مقایسه مدل شکنندگی کاکس مبنا قرار گرفت و برای برآورد پارامترها از رهیافت بیزی استفاده شد.

یافته ها

از 238 پیوند انجام شده، 54 مورد (7/22 درصد) دفع پیوند رخ داد. میانگین زمان دفع پیوند 8/22±5/13 ماه با میانه 9/6 ماه بود. مهم ترین عامل خطر برای دفع پیوند قرنیه، وجود واسکولاریزاسیون قرنیه و سن بالا بود. در مدل شکنندگی شفایافته، میزان شفایافتگی بدون واسکولاریزاسیون 82 درصد و با واسکولاریزاسیون 38 درصد و در مدل شکنندگی شفایافته با زمان پیشرفت میزان شفایافتگی بدون واسکولاریزاسیون 75 درصد و با واسکولاریزاسیون 31 درصد به دست آمد. در مقایسه مدل های شکنندگی شفایافته که در آنها پارامتری برای نسبت شفایافتگی در نظر گرفته می شود با مدل شکنندگی کاکس که در آن نسبت شفایافتگی صفر در نظر گرفته می شود، مدل های شکنندگی شفایافته برازش بهتری به داده ها داشتند.

نتیجه گیری

در تحلیل داده های بقایی که در آنها به دلیل وجود افراد شفایافته سانسور شدگی در پایان مطالعه زیاد است، مدل های شفایافته برازش بهتری به داده ها دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p807800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!