بررسی تاثیر کاربرد ژل آسکوربات سدیم بر استحکام باند برشی کامپوزیت رزین و گلاس آینومر هیبرید به عاج بلیچ شده

پیام:
چکیده:
مقدمه

از آنجا که پس از درمان بلیچینگ استحکام اتصال مواد رزینی به عاج کاهش می یابد، اغلب تاخیر در باند این مواد حداقل به مدت یک هفته توصیه می گردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر خنثی کنندگی یک عامل آنتی اکسیدان بر استحکام باند عاج بلیچ شده و مقایسه آن با تاخیر یک هفته ای قبل از کاربرد کامپوزیت رزین و گلاس آینومر تقویت شده با رزین بود.

مواد و روش ها

این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی، بر روی 96 دندان مولر تازه کشیده شده سالم در 8 گروه انجام گردید (12 = n). سطوح عاجی آماده شده دندان ها به طور تصادفی به 8 گروه تقسیم شدند. گروه های اول و چهارم (گروه های کنترل مثبت) پس از آماده سازی سطح به ترتیب با سیلندرهای کامپوزیت (CR) و گلاس آینومر تقویت شده با رزین (RMGI) باند شدند. نمونه های بقیه گروه ها به مدت 6 ساعت در روز به مدت 5 روز بلیچ شدند. برای نمونه های گروه 2 و 6 (گروه های کنترل منفی) به ترتیب باندینگ CR و RMGI بلافاصله پس از بلیچینگ صورت گرفت. نمونه های گروه 3 و 7 به مدت 1 هفته در آب غوطه ور شدند و پس از آن با CR و RMGI باند شدند. برای نمونه های گروه های 4 و 8، ژل آسکوربات سدیم 10 درصد پس از بلیچینگ به کار رفت و پس از آن به ترتیب CR و RMGI باند شدند. استحکام باند برشی نمونه ها با دستگاه دارتک اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون های ANOVA و سپس Tukey ارزیابی شدند. (05/0= α)

یافته ها

مقدار میانگین استحکام باند برشی بر حسب مگاپاسکال برای گروه های 5-1 و 7 و 8 به ترتیب 954/2 055/17، 941/0197/8، 508/1 ±406/16، 073/3 ±640/15، 620/.±893/8، 975/0 ±162/8 و 939/0±584/7 به دست آمد. بین گروه ها اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد. نمونه های گروه 6 دچار شکست پیش از تست (Pretest failure) شدند.

نتیجه گیری

کاهش قابل ملاحظه استحکام باند برشی کامپوزیت به عاج بلافاصله پس از بلیچینگ مشاهده شد. ماده RMGI پس از بلیچینگ به سطوح عاج باند نشد. یک هفته تاخیر قبل از باندینگ و کاربرد ژل سدیم آسکوربات 10 درصد توانست استحکام باند مواد مورد بررسی به عاج بلیچ شده را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. در میان گروه های کامپوزیت، این افزایش در گروه باند تاخیری به طور معنی داری بیشتر از گروه آسکوربات سدیم بود. اما در مورد ماده RMGIفاوت معنی داری بین این دو روش وجود نداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
266
لینک کوتاه:
magiran.com/p815487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!