مقایسه نتایج دو روش جراحی ویترکتومی اولیه با و بدون باند دورتادوری در جداشدگی شبکیه بعد از عمل آب مروارید با استفاده از تحلیل آماری نمره گرایش

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه ی نتایج بینایی و آناتومیک و عوارض بعد از عمل دو روش جراحی ویترکتومی اولیه با و بدون باند دور تا دوری در بیماران با جداشدگی شبکیه به دنبال عمل آب مروارید با استفاده از تحلیل آماری نمره گرایش (PS، Propensity Score).
روش پژوهش: در این مطالعه روش همسان سازی براساس PS به عنوان یک رویکرد جدید کنترل متغیرهای مخدوشگر، در مقایسه نتایج دو روش جراحی ویترکتومی با و بدون باند دورتادوری در درمان جداشدگی شبکیه به دنبال جراحی آب مروارید به کار رفت. برای محاسبه نمره گرایش از نرم افزار آماری STATA نسخه 9 و برای مقایسه توزیع متغیرهای مهم در دو گروه از شاخص اختلاف استانداردشده استفاده شد.
یافته ها
در تحلیل نهایی بر روی 150 نفر شامل 62 نفر در گروه ویترکتومی با باند و 88 نفر در گروه ویترکتومی بدون باند انجام شد. براساس PS برآوردشده، 51 نفر از گروه ویترکتومی با باند با 51 نفر از گروه ویترکتومی بدون باند همسان شدند. از نظر موفقیت آناتومیک جراحی (چسبندگی کامل شبکیه)، بهترین دید اصلاح شده و وقوع ادم سیستویید ماکولا در هیچ یک از ماه های پی گیری، اختلاف آماری معنی داری بین دو روش مشاهده نشد ولی از نظر عارضه چروکیدگی ماکولا، احتمال وقوع در گروه ویترکتومی بدون باند در ماه 4 بعد از عمل از نظر آماری بالاتر بود (034/0P=، 1428/0OR=).
نتیجه گیری
بر اساس آنالیزPS و روش های کلاسیک به نظر می رسد که دو روش ویترکتومی اولیه با و بدون باند دورتادوری در درمان جداشدگی شبکیه به دنبال عمل آب مروارید دارای نتایج قابل مقایسه می باشند ولی احتمال وقوع عارضه چروکیدگی ماکولا در روش ویترکتومی بدون باند پی گیری کوتاه مدت بالاتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p824576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!