مقایسه استحکام باند دندان های کامپوزیتی و آکریلی ایده آل ماکو و آیووکلار به آکریل های بیس دنچر گرماپخت و خود به خود پلیمریزه شونده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جدا شدن دندان های مصنوعی از آکریل بیس دنچر یکی از مشکلات عمده در بیمارانی است که از دنچر استفاده می کنند. با توجه به اتلاف وقت و هزینه در اصلاح و مرمت دنچر ها و همچنین هزینه گزاف دندان های مصنوعی خارجی، هدف این مطالعه مقایسه استحکام باند دندان های کامپوزیتی و آکریلی ایده آل ماکو ایرانی و آیووکلار خارجی به آکریل های گرماپخت و خود به خود پلیمریزه شونده بود.
روش بررسی
تحقیق به روش تجربی و در محیط آزمایشگاهی انجام شد. از دو نوع رزین بیس (گرماپخت و فوری) و 4 دندان مصنوعی (آکریلی مرجان نیو، کامپوزیتی گلامور (هر دو ایرانی) و کامپوزیتی و آکریلی لیختن اشتاین) استفاده شد و بدین ترتیب، 8 گروه مورد بررسی قرار گرفتند، که هر گروه شامل 14 نمونه بود. در نمونه های باند شده به رزین فوری از رزین (Rapid Repair، Dentply، England) و در نمونه های باند شده به رزین گرماپخت از رزین(Selectaplus H/Trevalon، Dentply، England) استفاده شد. برای بررسی استحکام باند از نیروی برشی در دستگاه Univesity testing machine استفاده و داده ها با آزمون 2- way ANOVA آنالیز شدند.
یافته ها
در رزین گرماپخت، دندان های آکریلی بالاترین استحکام باند را داشتند و تفاوت معنی داری با هم نداشتند (632/0=P). اما بین استحکام باند این دندان ها و دندان های کامپوزیتی گلامور و آیووکلار اختلاف معنی داری یافت شد. در رزین فوری، دندان های آکریلی و همچنین کامپوزیتی گلامور از لحاظ استحکام باند تفاوت معنی داری با هم نداشتند و بالاترین استحکام باند را به خود اختصاص دادند، ولی دندان آیووکلار کامپوزیتی دارای پایین ترین استحکام باند بود که با سایر دندان ها اختلاف معنی داری داشت (05/0P<). در دندان های آکریلی بالاترین استحکام باند در شرایط استفاده ار رزین گرماپخت بود که با نوع فوری تفاوت معنی داری داشت (05/0P<) ولی دندان های کامپوزیتی در هر دو نوع رزین از لحاظ استحکام باند تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P>).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، نوع دندان مصنوعی و روش پلیمریزاسیون رزین بیس دنچر می تواند نیروی شکست را تحت تاثیر قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
215
لینک کوتاه:
magiran.com/p826379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!