تاثیر تست سازی مشارکتی بر یادگیری دانش آموزان زبان انگلیسی و برداشت و تلقی آنها از این نوع امتحان

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آزمون سازی مشارکتی بر یادگیری دانش آموزان ایرانی دردرس زبان انکلیسی و چگونگی برداشت و دیدگاه آنان نسبت به این شیوه اطلاعاتی است.. شرکت کنندگان این تحقیق دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ری بودند.. برای هم سطح سازی دانش آموزان آزمون بسندگی اجرا شد. از میان 90 دانش آموز، 60 دانش آموز هم سطح انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و شاهد قرار داده شدند. هر دو گروه از آموزش یکسانی در طول ترم برخوردار بودند به جز آنکه دانش آموزان در گروه آزمایشی بصورت همیاری به آزمون سازی و طرح نیمی از سوالاتی امتحانی خود می پرداختند. در پایان تحقیق، قبل از اجرای آزمون معلم ساخته جهت مقایسه ی دو گروه، برای اطمینان از پایایی و روایی محتوای آن، این آزمون برای گروه دیگری همسطح با دانش آموزان دو گروه آزمایشی و شاهد، اجراء شد. پس از حصول اطمینان از مناسب بودن سوالات، آزمون معلم ساخته برای دو گروه آزمایشی و شاهد اجرا شد و نتایج مورد بررسی آماری قرار گرفت. یافته های نشان داد که از نظر آماری تفاوت معناداری میان دانش گرامری(دستور زبانی) دانش آموزان در دو گروه وجود دارد. بعد از دو هفته از اجراء آزمون، برای بررسی دیدگاه دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به آزمون سازی مشارکتی، پرسشنامه ای معتبر که توسط محقق طرح شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. واطلاعات بدست آمده با استفاده از مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصله مبین واکنش مثبت دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به شیوه ی آزمون سازی مشارکتی بود. برای آشنایی هر چه بیشتر با نقطه نظرات دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به مشارکتشان در طرح سوالات امتحانی خود، مصاحبه ای با دوازده تن از دانش آموزان صورت گرفت که همگی از این شیوه ابراز رضایت کردند و خواستار ادامه ی این شیوه در مقاطع بالاتر بودند.
لازم به ذکر است که این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی است که برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 1386 انجام گردیده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p826421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!