بررسی اثر پاک سازی سیستم روتاری Mtwo و روش دستی Step Back در حذف انتروکوک فکالیس از کانال ریشه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

انتروکوک فکالیس به طور شایع از دندان های با درمان ریشه شکست خورده جدا می شود و حضور آن در زمان پرکردن کانال به میزان قابل توجهی از موفقیت درمان ریشه می کاهد. هدف از این مطالعه بررسی اثر دو سیستم روتاری Mtwo و روش دستی Step back در پاکسازی انتروکوکوس فکالیس از کانال ریشه دندان های کشیده شده انسانی بود.

مواد و روش ها

در تحقیق نیمه تجربی حاضر، 62 دندان یک ریشه تک کاناله انسانی انتخاب شدند. از این تعداد 5 عدد نمونه کنترل مثبت و تعداد 5 عدد نیز نمونه کنترل منفی در نظر گرفته شدند. نمونه ها تا فایل دستی K شماره 20 به طول کارکرد آماده سازی شده، در ناحیه کرونالیGate Glidden شماره 2 و 3 به کار رفت. لایه اسمیر با EDTA 17% حذف شد. سپس، دندان ها اتوکلاو شدند. سپس انتروکوکوس فکالیس داخل کانال ها تزریق شد و به مدت 72 ساعت در انکوباتو Co2 قرار گرفتند. آنگاه گروه اول نمونه ها با روش روتاری Mtwo طبق دستور کارخانه آماده سازی شدند و گروه دوم نیز با فایل های K به روش back Step آماده شدند (در هر گروه 23 نمونه). در 6 نمونه، به عنوان کنترل فقط از هیپوکلریت سدیم 5/2 درصد استفاده شد. سپس، خرده های عاجی از داخل کانال ها با پیزوریمر شماره 1 با یک حرکت passive به طور کامل برداشته، به محیط BHI منتقل و به مدت 48 ساعت انکوبه شدند. سپس، نمونه ها در محیط کشت اختصاصی بایل اسکولین به مدت 24 ساعت کشت داده شدند.

یافته ها

در گروه روتاری Mtwo تعداد 14 (9/60%) نمونه رشد باکتری را نشان ندادند در حالی که در گروه فایل دستی با روش back Step، این تعداد 12 عدد (2/52%) بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود(05/0).

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد سیستم روتاری Mtwo و روش دستی back Step تا سایز اپیکالی مشابه بر روی حذف انتروکوکوس فکالیس از کانال ریشه به یک میزان موثرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p838993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!