بررسی شیوع اختلال های مخاطی تکاملی دهان، بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلال های تکاملی مخاط دهان، شرایطی طبیعی اند و به لزوم نشان دهنده مشخصه بیماری خاص نیستند. شیوع اختلال های مخاط دهانی در افراد مختلف متفاوت است که می تواند به عوامل ژنتیکی یا محیطی مربوط باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی شیوع این اختلال ها و نیز تعیین ارتباط آنها با جنسیت در گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر 162 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1388 به منظور تعیین شیوع اختلال های مخاطی معاینه شدند. معاینه دانشجویان، زیر نور یونیت و آینه دندان پزشکی انجام و برای هر دانشجو یک پرسش نامه تکمیل شد؛ در این پرسش نامه اطلاعات فردی و نیز ابتلا به بیماری ها جمع آوری و ثبت گردید. آنالیز آماری توصیفی و مقایسه ای با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. برای مقایسه دو جنس، از آزمون دقیق فیشر استفاده گردید و مقدارP کمتر از 05/0 به عنوان معنی دار آماری درنظرگرفته شد.
نتایج
از 162 فرد مورد بررسی، 6/63% آنها یک اختلال مخاطی داشتند. نتایج نشان داد که سوراخ گوشه لب (8/22%)، زبان شیاردار (6/21%) و توروس فک بالا (5/10٪) شایع ترین اختلال های مخاطی و شیوع سایر موارد، کمتر از 10% بوده اند. به جز توروس فک بالا، در دیگر انواع اختلال های مخاطی بین دو جنس، تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد به طورکلی آنومالی های مخاطی دهان در جمعیت بررسی شده از شیوع بالایی برخوردار بودند؛ بنابراین آشنایی و آموزش دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در مورد این ضایعات ضروری به نظرمی رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p855349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!