بررسی میزان دستیابی به اهداف نظام ادغام آموزش پزشکی با ارائه خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طرح ادغام دانشکده های پزشکی در نظام سلامت در سال 1364 به تصویب رسید. با توجه به اهمیت دیدگاه و نظرات اعضاء هیات علمی در خصوص میزان موفقیت این طرح، مطالعه حاضر صورت گرفته است.
روش بررسی
بدین منظور پرسشنامه ای مشتمل بر 27 سؤال در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. همچنین سؤالات در زمینه های آموزشی، پژوهشی، درمانی، بهداشتی و اجتماعی دسته بندی شدند. پس از تکمیل پرسشنامه میزان امتیاز سؤالات تعیین شد. امتیازات اختصاص یافته به حیطه های مختلف بر حسب مشخصات فردی شرکت کنندگان و همچنین بین حیطه های مختلف با استفاده از آزمونهای ANOVA، فریدمن و تی زوجی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
دستیابی به اهداف ادغام از نظر اعضاء هیات علمی به میزان 07/1±37/52 درصد (SEM±Mean) حداکثر امتیازات در نظر گرفته شده برای این مطالعه بود. از نظر این اعضاء بالاترین میزان امتیاز اختصاص به خدمات و شاخص های بهداشتی (21/1±87/59 درصد) داشته و کمترین امتیاز اختصاص به فعالیت و امکانات پژوهشی و همچنین سطح موفقیت های اجتماعی (20/1±19/49 درصد) طرح ادغام داشته است (001/0P=).
نتیجه گیری
از نظر اعضاء هیات علمی میزان موفقیت طرح ادغام در تحقق اهداف مربوطه هنوز از سطح مطلوب فاصله دارد. همچنین میزان موفقیت این طرح در زمینه های بهداشتی بیشتر از درمانی و آموزشی، و در زمینه های پژوهشی و اجتماعی (از جمله تغییر بینش فارغ التحصیلان و اعضاء هیات علمی بشکل جامعه نگر) بشکل معنی داری کمتر از سایر موارد ارزیابی شده است. به نظر می رسد که این تفاوتها ناشی از نارسایی های سیستم فعلی در دستیابی به برخی از اهداف خود بوده و تکرار مطالعه حاضر در سایر مراکز و همچنین بررسی های تکمیلی در این خصوص پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p856020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!