بررسی تاثیر آموزشهای ارائه شده در آموزشگاه های صنوف بر آگاهی وعملکرد متصدیان وکارکنان صنوف مواد غذایی در زمینه رعایت بهداشت فردی در محیط کار در شهر شیراز، استان فارس

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
بر اساس مطالعات گذشته رعایت بهداشت فردی در افرادی که با مواد غذایی سر وکار دارند، نقش مهمی در پیشگیری از آلودگی و بروز مسمومیت های غذایی ایفاء می کند. طبق آئین نامه اجرایی قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی کلیه صنوف می بایستی در کلاسهای آموزشی بهداشت اصناف شرکت نمایند. در این مطالعه تاثیر آموزشهای ارائه شده مراکز آموزشی مختلف جهت آگاهی و عملکرد صحیح کارکنان و متصدیان تعدادی از صنوف که حرفه آنها در ارتباط مستقیم با مواد غذایی بوده و نیاز بیشتری در رعایت بهداشت فردی در محیط کار داشتند ارزیابی شد.
روش بررسی
این مطالعه بر اساس ارزیابی 58 نفر انجام گرفته است. شیوه تحقیق در جمع آوری اطلاعات مشاهده و پرسشنامه میباشد. سوالات بر اساس فراز 15 ماده 13 قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آیین نامه های مربوطه به آن تنظیم گردیده است. نرم افزار SPSSجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود به کار گرفته شد.
یافته ها
نتایج مطالعه بیانگر اینست که 4/96% از افراد مورد مطالعه بطور مستقیم در تهیه مواد غذایی دخالت داشتند. میزان آگاهی این افراد قبل و بعد از آموزش دارای اختلاف معنی داری بوده، اما در میزان عملکرد این افراد قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
آموزشهای ارائه شده در آموزشگاه ها اگر چه توانسته است تغییرمحسوسی درمیزان آگاهی افرادایجاد نماید امادر وضعیت عملکرد افراد تاثیری نداشته است. این امر می تواند ناشی از شیوه نامناسب آموزش، زمان ناکافی یا غیرمناسب و یا عدم اعمال موضوعات آموزش داده شده در زمان نظارت توسط بازرسان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p859341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!