فراوانی سروتایپ های کپسولی استرپتوکوکوس گروه B جدا شده از نمونه های بالینی بر اساس ژنوتایپینگ

چکیده:
زمینه و هدف
استرپتوکوکوس های گروه B (استرپتوکوکوس آگالاکتیه) یکی از عوامل شایع ایجاد سپسیس و مننژیت در نوزادان و همچنین بیماری های مهاجم در زنان باردار هستند و می توانند در بزرگسالان با شرایط زمینه ای مانند نقص سیستم ایمنی نیز بیماری ایجاد کنند. کپسول پلی ساکاریدی جزء فاکتورهای ویرولانس مهم استرپتوکوکوس آگالاکتیه می باشد و این باکتری از طریق آنتی ژن های کپسولی به 9 سروتایپ تقسیم می شود. توزیع سروتایپ های کپسولی بسته به دوره های زمانی و مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی سروتایپ های کپسولی استرپتوکوکوس های گروه B جدا شده از نمونه بالینی بیماران بر اساس ژنوتایپینگ گروه ژن های کپسولی و تعیین سروتایپ های کپسولی شایع این باکتری می باشد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی- تحلیلی که در مدت 7 ماه از شهریور 1388 لغایت اسفند 1388 انجام گردید 50 نمونه استرپتوکوکوس گروه B از نمونه های کلینیکی شامل: ادرار، ترشحات واژن، مایع منی و ترشحات مجرا جدا شده و با روش رنگ آمیزی گرم، آزمایش کاتالاز، واکنش CAMP و مقاومت به دیسک باسیتراسین (U 04 / 0) و دیسک SXT مورد شناسایی قرار گرفتند. سپس DNA ژنومی نمونه ها با استفاده از کیت استخراج DNA تخلیص گردید و سروتایپ کپسولی با استفاده از روش Multiplex PCR تعیین گردید. برای آنالیز آماری از روش Chi-square استفاده شد. از SPSS V.13 نیز استفاده شد.
یافته ها
در 50 نمونه بالینی استرپتوکوکوس گروه B، سروتایپ غالب سروتایپ III 25 مورد (50 %) و سپس سروتایپ V 8 مورد (16 %) بود. سروتایپ های بعدی به ترتیب Ia 7 مورد (14 %) و II 7 مورد (14 %) بودند و سروتایپ های Ib، IV، VI، VII و VIII به دست نیامد. 3 نمونه (6 %) نیز غیرقابل تیپ بندی (Nontypeable) بودند.
نتیجه گیری
نتیجه کلی حاصل از این مطالعه نشان دهنده این است که سروتایپ های III و V رایج ترین سروتایپ های کپسولی در میان نمونه های بالینی استرپتوکوکوس گروه B در بررسی حاضر بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p861912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!