بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
انگیزه عامل مهمی در یادگیری، کسب مهارت و نهایتا موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب می شود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته های پرستاری و مامایی، این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقه ای- خوشه ایو تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (80/0) استفاده شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون های t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 43/6±46/33 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (001/0p<)، صلاح اندیشی والدین (034/0=p)، امکان بهره مندی از امکانات رفاهی بیشتر (037/0=p) و داشتن بازار کار بیشتر (001/0p<) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (006/0=p) و شغل مادر (004/0=p) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (009/0=p) و سن (008/0=p) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت.
نتیجه گیری
بر طبق نتایج مطالعه، میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آن ها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا می توان با برنامه ریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشه دار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامه های آموزشی و توسعه هویت حرفه ای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p863570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!