کیفیت آموزش سرپایی در درمانگاه های بیمارستان الزهرا(س) اصفهان از نگاه کارورزان وکارآموزان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش سرپایی نقش بسزایی در ایجاد توانمندی دانشجویان جهت مواجهه با موردهای شایع مراجعه کننده به درمانگاه ها دارد و طبق مصوبات وزارت خانه بیش از 50 درصد آموزش دانشجویان باید در درمانگاه ها صورت پذیرد. این مطالعه قصد دارد با بررسی و شناسایی وضعیت موجود از میزان آموزش دهی و آموزش گیری کارورزان و کارآموزان در درمانگاه های الزهرا (س) اطلاع یافته و نقایص موجود را برای رفع آن و ارتقاء کیفیت آموزش شناسایی نماید.
روش ها
مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه هدف 180 نفر از کارآموزان و کارورزانی است که به مدت یک ماه در درمانگاه مربوطه حضور داشتند به وسیله پرسشنامه محقق ساخته و خود ایفا که پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با محاسبه آلفای کرونباخ (92/0=r) محاسبه گردید و روایی ظاهری و محتوایی آن به تایید کارشناسان آموزشی رسیده بود. پرسشنامه تهیه شده شامل شش حوزه بود: کیفیت آموزش اعضاء هیئت علمی، کیفیت اموزش دستیاران، فضای فیزیکی و امکانات آموزشی، حضور کارورز و مدت زمان آموزش درمانگاهی. داده ها جمع آوری شد. اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
براساس نتایج به دست آمده میانگین مجموع امتیازات از دید کارورزان برحسب درصد از این قرار است: حیطه کیفیت آموزش اعضای هیات علمی: 2/55، امکانات و محیط فیزیکی: 54، مسائل مربوط به بیماران: 5/61، حضور کارورزان: 7/62، زمان: 52 و کیفیت آموزش رزیدنت: 4/52. میانگین مجموع امتیازات از دید کارآموزان بر حسب درصد: حیطه نحوه آموزش اعضای هیات علمی: 3/42، امکانات و محیط فیزیکی: 2/45، حضور کارآموزان: 6/56، مسائل مربوط به بیماران: 1/36، زمان: 7/42 و کیفیت آموزش رزیدنت:9/29 گزارش شد. در هر دو گروه کارورز و کارآموز میانگین تعداد مناسب بیماران مراجعه کننده به هر درمانگاه با بیشترین میزان بازدهی آموزشی حداکثر 10 نفر گزارش شد.
نتیجه گیری
برای ارتقای کیفیت آموزش سرپایی لازم است در هر 6 حیطه اهتمام بیشتری صورت گیرد. اساتید محترم با حضور به موقع و منظم خود در درمانگاه و نیز توجه بیشتر به امر آموزش در ارتقای این حیطه کوشا باشند ثانیا بررسی کاملی در مورد امکانات و فضای فیزیکی هر درمانگاه به عمل آید و تغییرات عملی لازم صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
896
لینک کوتاه:
magiran.com/p866383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!