اثر مکمل اسیدلینولئیک مزدوج بر سطح سرمی لپتین، آدیپونکتین و ترکیب بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
اهداف

مطالعات حیوانی و کشت سلولی خواص مفیدی را برای اسیدلینولئیک مزدوج (CLA) گزارش کرده اند که شامل کاهش وزن، کاهش توده چربی، افزایش پروتئین و کاهش تجمع چربی در بدن است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات CLA بر وزن، ترکیب بدن و سطح سرمی لپتین و آدیپونکتین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.

مواد و روش ها

این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور در سال 1387 در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی 39فرد دیابتی نوع 2 که از داروی مت فورمین استفاده می کردند، انجام شد. افراد با روش نمونه گیری ارجاعی انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون روزانه 3 گرم کپسول اسیدلینولئیک مزدوج و گروه کنترل معادل آن کپسول دارونما به مدت 8 هفته دریافت نمود. در ابتدا و انتهای دوره، لپتین و آدیپونکتین سرمی، وزن، دور کمر و دور باسن، درصد توده چربی و توده بدون چربی بدن، در دو گروه اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS 13 و آزمون T زوجی و ANOVA تحلیل شد.

یافته ها

تفاوت آماری معنی داری در تغییرات میزان سرمی لپتین و آدیپونکتین، وزن، نمایه توده بدن، دور کمر، نسبت دور کمر به دور باسن، درصد توده چربی و توده بدون چربی بدن بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مصرف روزانه اسیدلینولئیک مزدوج به مدت دو ماه سبب بهبود وضعیت وزن، ترکیب بدن و سطح سرمی لپتین و آدیپونکتین در افراد دیابتی نوع 2 نمی شود، اما در خصوص اثرات بلندمدت مطالعات بیشتری باید انجام شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p870746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!