سن بلوغ و ارتباط آن با شاخص توده ی بدن در دختران شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
ارزیابی مراحل بلوغ در افراد یک جامعه زمانی مفید خواهد بود که اطلاعات رفرانس دقیقی از آن جامعه در دسترس باشد. هدف این مطالعه، تعیین سن شروع بلوغ در دختران تبریز و ارتباط آن با شاخص توده ی بدن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی مقطعی از فروردین 1387 تا اسفند ماه 1387، 1000 دانش آموز دختر 7 تا 17 ساله ی شهر تبریز شرکت کردند. موارد با روش تصادفی چند مرحله ای از مدارس مناطق چندگانه شهر تبریز انتخاب شدند. بر اساس صدک نمایه ی توده ی بدن به 4 گروه چاق، اضافه وزن، وزن نرمال و کم وزن تقسیم شدند. ارزیابی صفات جنسی ثانوی با لمس و مشاهده انجام و بر اساس طبقه بندی جدول تانر (Tanner) یادداشت شد. سن عادت ماهانه(در صورت وجود)از دانش آموزان پرسیده و یادداشت گردید.
یافته ها
متوسط سن شروع بلوغ (مرحله ی 2 تانر رشد پستان) 15/1 ± 58/9 سال و مرحله 2 تانر رشد موهای پوبیس10/1 ± 30/ 10 سال بود. میانگین سن شروع عادت ماهانه 30/1 ± 58/12 سال بود. بین سن شروع بلوغ و نمایه ی توده ی بدن اختلاف معنی دار بود (002/0=P). سن شروع عادت ماهانه در گروه های کم وزن و نرمال به طور معنی داری بالاتر از گروه های اضافه وزن و چاق بود. 85/14 سال در برابر 81/13 سال(001/0 p <).
نتیجه گیری
سن شروع بلوغ در جامعه ی ما در حال کاهش است. دختران دارای اضافه وزن و چاق نسبت به دختران با وزن نرمال در سن پایین تری به بلوغ می رسند و سن منارک هم در آن ها پایین تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p876859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!