بررسی های کانی شناسی و ژئوشیمیایی نهشته ی کنی خاک رس کائولینیتی شده ی شیخ آباد (جنوب غربی بیرجند) با نگرشی بر کاربردهای صنعتی آن

پیام:
چکیده:

گستره ی مورد بررسی در استان خراسان جنوبی، حدود 90 کیلومتری جنوب غربی بیرجند قرار گرفته است. این منطقه در طول شرقی”50 ’00 59 تا ’’ 20 ‘ 06 59 و عرض شمالی” 20’ 26 32 تا “32 ‘ 29 32 قرار گرفته است. از نظر زمین ساخت در پهنه ی بلوک لوت قرار دارد. واحدهای آتشفشانی کم عمق ائوسن منطقه، به وسیله ی محلول های گرمابی شدیدا دگرسان شده اند و ذخیره ی معدنی خاک رس کائولینیتی شده را در گستره ی شیخ آباد تشکیل داده است. کانی های اصلی نهشته ی معدنی از کوارتز، کائولینیت و مونت موریونیت و کانی های فرعی مسکویت، آلبیت، اورتوکلاز و ژیپس تشکیل یافته اند. بررسی های شیمیایی نشان می دهد که ماده ی معدنی دارای اکسید سیلیسیم با میانگین 18/63 درصد و اکسید آلومینیوم با میانگین 06/22 درصد، که نسبت به ترکیب شیمیایی ایده آل کائولین (SiO2:46/5%، Al2O3: 39/5 %)، فاصله دارند. کائولین این منطقه دارای میانگین 53/0 درصد اکسید سدیم، 90/3 درصد اکسید پتاسیم و 88/0 درصد اکسیدآهن است. با توجه به ویژگی های صنعتی خاک رس کائولینیتی شده ی شیخ آباد که عبارتند از MOR خام با مقادیر 49 تا 1/56 کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع، پرت گرمایی (LOI) پایین با میانگین 69/4 درصد، رنگ پخت سفید تا زرد روشن و صفر بودن میزان درصد جذب آب، حتی بدون فرآوری، برای صنایع کاشی سازی کاربرد دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p878780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!