ارزیابی هیستوپاتولوژیک فضای رادیولوسنت نرمال اطراف تاج دندان عقل نهفته

پیام:
چکیده:
مقدمه
فولیکول اطراف مولر سوم نهفته می تواند به ضایعات پاتولوژیک تبدیل شود. فقدان رادیولوسنسی غیرعادی، حضور فولیکول نرمال را نشان می دهد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی هیستوپاتولوژیک رادیولوسنسی های نرمال اطراف تاجی دندان های عقل نهفته بود.
مواد و روش ها
فضای فولیکولی 104 دندان عقل نهفته با فضای فولیکولی نرمال (کمتر از 5/2 میلی متر) در رادیوگرافی پانورامیک اندازه گیری شد. تحت بی حسی موضعی، فولیکول و دندان همراه، توسط جراحی خارج شد و بعد از طی مراحل معمول، از نظر هیستوپاتولوژیکی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها بوسیله آزمون دقیق فیشر، کای دو و رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد (05/0=).
یافته ها
38 مورد (5/36%) فولیکول ها از بیماران مذکر و 66 مورد (5/63%)، از بیماران مونث جمع آوری شد. 92 فولیکول (5/88%) مربوط به مندیبل و 12 فولیکول (5/11%) مربوط به ماگزیلا بود. 43 مورد (3/41%) تغییرات کیستیک مشابه کیست دنتی ژروس را نشان دادند. تغییرات کیستیک در فولیکول دندانی به طور معنی داری، در بیماران بالای 20 سال، بیشتر بود (0001/0P<). رابطه معنی داری بین بروز تغییرات کیستیک با جنسیت بیماران یافت نشد (05/0P>). دندان عقل نهفته با ضخامت رادیولوسنسی اطراف تاجی بیش از 5/1 میلیمتر در 3/63% موارد تغییرات کیستیک را نشان می داد.
نتیجه گیری
این مطالعه، ایده فراگیری که بیان می دارد ریسک تغییرات کیستیک در فولیکول دندانی با بالا رفتن سن افزایش می یابد، را تایید می کند. با توجه به بروز بالای تغییرات کیستیک در رادیولوسنسی های اطراف تاجی دندان مولر سوم نهفته، این مطالعه از برداشتن پروفیلاکتیک دندان عقل نهفته حمایت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p883108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!