تاثیر غلظت های مختلف 2،4-D بر جنین زایی سوماتیکی با استفاده از کشت لایه نازک سلولی هیپوکوتیل یونجه، رقم های Karysary و Rangelander

پیام:
چکیده:
این تحقیق برای بررسی پاسخ های ریخت زایی لایه نازک سلولی هیپوکوتیل دو رقم یونجه (Karysary و Rangelander) و نیز بررسی تاثیر غلظت های مختلف 2،4-D بر جنین زایی سوماتیکی انجام گرفت. بذور استریل روی محیط کشت SH کشت شدند. پس از یک هفته قطعات هیپوکوتیل به دست آمده در اندازه های 1/0 میلی متر برش داده شده، به محیط کشت SH حاوی 5/1 میلی گرم در لیتر 2،4-D منتقل گردیدند. کالوس های حاصل به محیط کشت القای جنین با 4 غلظت مختلف 2،4-D (صفر، 5، 10، 15 میلی گرم در لیتر) و 1 میلی گرم در لیتر kin انتقال داده شدند. سپس نمونه ها به محیط کشت BOi2Y و در نهایت به MS1⁄2 منتقل شدند. کالوس زایی در همه کشت های لایه نازک سلولی هیپوکوتیل مشاهده شد (100 درصد). همچنین پس از کالوس زایی، رشد کالوس ها مستقل از نوع رقم به خوبی انجام شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بین غلظت های مختلف 2،4-D از نظر درصد جنین زایی سوماتیکی و تعداد جنین در هر کالوس اختلاف معنی داری وجود داشت (01/0>p)؛ به طوری که در 10 میلی گرم در لیتر 2،4-D، بیشترین و در فقدان 2،4-D کمترین درصد جنین زایی سوماتیکی و تعداد جنین در هر کالوس مشاهده شد. درصد جنین زایی سوماتیکی و تعداد جنین در هر کالوس در رقم Rangelander به طور معنی داری بیشتر از رقم Karysary بود. غلظت های مختلف 2،4-D و اثر متقابل رقم×2،4-D تاثیر معنی داری روی باززایی گیاه داشتند (05/0p<). باززایی گیاه از جنین های سوماتیکی در محیط کشت فاقد و دارای 2،4-D مشاهده شد. با این حال، در غلظت 5 و 10 میلی گرم در لیتر 2،4-D حداکثر باززایی گیاه به دست آمد. بنابراین، غلظت های مختلف 2،4-D بیشترین نقش را در جنین زایی سوماتیکی از لایه نازک سلولی هیپوکوتیل ایفا کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p897223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!