مشکلات آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم سال 1387

نویسنده:
چکیده:
اهداف
آموزش بالینی فرآیندی پویاست که سهمی مهم در تربیت پرستارانی با کفایت و کار آمد ایفا می کند. اهمیت آموزش پرستاری بالینی مطلوب در توسعه فردی، حرفه ای و مهارت های بالینی غیر قابل انکار است. در آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری عمدتا با مشکلاتی مواجه می باشند. بدون تردید، اولین گام برای کاهش معضلات آموزش بالینی، شناخت این مشکلات است. یکی از بهترین و قابل اعتمادترین منابع جهت بررسی مشکلات آموزش بالینی، خود دانشجویان هستند، چرا که حضور و تعاملی مستقیم و بی واسطه با موضوعات مرتبط با آموزش بالینی دارند. در این پژوهش بر آن شدیم که مشکلات آموزش بالینی را از دیدگاه دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم دانشکده پرستاری و مامایی قم در سال 1387 بررسی کنیم.
روش بررسی
این پژوهش یک نوع مطالعه توصیفی است، تعداد 53 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی قم، جهت پاسخ به پرسشنامه طراحی شده مربوط به بررسی مشکلات آموزش بالینی پرستاری مشتمل بر 5 حیطه و 31 سوال، شرکت کردند. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه15) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
مهمترین مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری شامل مقولات سابقه بالینی کافی در نزد مربیان پرستاری(34%)، اطلاع نحوه ارزشیابی به دانشجو در شروع کار آموزی(4/26%)، تقویت اعتماد به نفس دانشجو در محیط بالین(5/24%) بودند. کم اهمیت ترین مقولات به ترتیب شامل هماهنگی اهداف آموزشی و انتظارات پرسنل بخش(9/50%)،امکانات رفاهی بخش(2/47%)، استفاده از وسایل کمک آموزشی درمحیط بالینی و وجود انگیزه کافی در محیط برای اشتغال در حرفه پرستاری در آینده (3/45%) گزارش گردید.
نتیجه گیری
با تعیین و تبیین اهداف آموزشی و هماهنگ کردن آنها با انتظارات پرسنل و فراهم نمودن امکانات رفاهی و آموزشی بخش های بالینی، می توان بسیاری از مشکلات عمده آنها را رفع نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p906203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!