اثرات مصرف عصاره آبی گل گاوزبان و لیموعمانی بر فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل افرین در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طب سنتی برای معالجه و درمان بی نظمی ضربان قلب و تنظیم فشارخون از داروهای گیاهی گل گاوزبان (Echium amoenum) و لیموعمانی (Citrus auranti floria) استفاده می شود. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مصرف جوشانده این گیاهان بر ضربان قلب و فشارخون در موش صحرایی نر است.
روش
به 10 گروه موش صحرایی نر از طریق گاواژ به ترتیب 100 و 200 و 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم جوشانده گل گاوزبان، 250 میلی گرم بر کیلوگرم لیموعمانی و از هر یک از دوزهای گل گاوزبان توام با 250 میلی گرم بر کیلوگرم لیموعمانی به مدت 6 روز خورانده شد. گروه کنترل نیز آب دریافت می کردند. سپس فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل افرین از طریق دم حیوان به روش غیرتهاجمی اندازه گیری شد.
یافته ها
مصرف جوشانده گل گاوزبان اثر افزایش دهندگی فشارخون پایه را داشت و گروه های دریافت کننده 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم گل گاوزبان با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0>P) و هم چنین این اثر افزایشی در فشارخون بالاتر (فشار بعد از تزریق فنیل افرین) به طور معنی داری بیشتر از فشار پایه بود (05/0>P). مصرف توام گل گاوزبان و لیموعمانی موجب کاهش ضربان قلب پایه و ضربان قلب بعد از تزریق فنیل افرین شد. بیشترین اثر مربوط به عصاره لیموعمانی و مخلوط لیموعمانی و گل گاوزبان با دوز 100میلی گرم بر کیلوگرم بود. هم چنین بین گروه دم کرده گیاهان مزبور و گروه کنترل از نظر ضربان قلب پایه اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0>P). خاصیت پایین آورندگی ضربان قلب این عصاره ها بیش از خاصیت پایین آورندگی فنیل افرین با دوز 688/6 میلی گرم بر کیلوگرم بود (05/0>P).
نتیجه گیری
گل گاوزبان دارای اثر افزایش دهندگی فشارخون به ویژه در فشاربالا است، بنابراین در فشارخون بالا توصیه نمی شود و هم چنین مصرف دم کرده لیموعمانی و مخلوط آن با گل گاوزبان برای کاهش ضربان قلب پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
349
لینک کوتاه:
magiran.com/p907297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!