بررسی مقایسه ای دقت اندازه گیری آنالیز فضای کست های دندانی با روش های دستی، دوبعدی با استفاده از نرم افزار دلفین و سه بعدی ساخت ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تکنولوژی امروز، این امکان را به ما می دهد که مدل ها را دیجیتالی کرده، بصورت الکترونیکی ذخیره نماییم. این امر به ما فرصت می دهد تا بتوانیم به راحتی توسط کامپیوتر به آنها دسترسی داشته، آنها را بررسی نماییم. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارزش تشخیصی روش کامپیوتری دو بعدی، سه بعدی و دستی کست های دندانی بود.
مواد و روش ها
در تحقیق تجربی حاضر، 20 نمونه مدل پلاستیکی فک بالا و پایین در قالب مال اکلوژن های مختلف چیده شدند. اندازه دندان های پلاستیکی قبل از چیده شدن محاسبه شده، بعنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شد. از این نمونه ها قالب آلژیناتی تهیه و توسط گچ استون ریخته شدند. مدل های گچی ابتدا به روش دستی توسط کولیس دیجیتال با دقت 01/0 میلی متر آنالیز شدند سپس توسط اسکنر کامپیوتر اسکن شده، توسط نرم افزار دلفین تجزیه و تحلیل شدند. آنالیزها شامل ابعاد مزیودیستالی تک تک دندان ها و نیز اندازه گیری نسبت های بولتون بودند. مقادیر محاسبه شده در دو روش فوق با نتایج حاصل از مطالعه دیگر صورت گرفته بر روی همین نمونه ها توسط اسکن سه بعدی، مقایسه گردید. میزان ضریب ICC (InteraClass Correlation Coefficient of Reliability) جهت ارزیابی پایایی روش های مختلف محاسبه گردید. همچنین مقادیر اختلاف میانگین محاسبات در هر روش با استفاده از فرمول دالبرگ محاسبه شد.
یافته ها
یافته ها نشان می دهند که بالاترین همبستگی بین استاندارد طلایی با روش دستی وجود دارد. پس از آن روش دو بعدی (با نرم افزار دلفین) و سپس اسکن لیزری قرار دارد.. ارتباط روش های مختلف باهم همه از نظر آماری معنی دار بودند (05/0P<) به جز ارتباط روش اسکن لیزری نسبت به سایر روش ها.
نتیجه گیری
در مقایسه با استاندارد طلایی هنوز دقیق ترین روش، اندازه گیری دستی توسط کولیس است. اما اختلاف اندازه گیری در روش کامپیوتری (دو بعدی) و نیز اسکنر لیزری (سه بعدی) کمتر از 1 میلی متر است که از نظر کلینیکی قابل قبول می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p909551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!