تاثیر مقادیر مختلف کود سوپر فسفات تریپل و میزان کارایی روش های کودپاشی و کودکاری نواری بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای (Zea mays L.)

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی اثر سطوح مختلف کود فسفره و کارایی روش کودپاشی و کودکاری نواری بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه ذرت (Zea mays L.)، آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین (خوزستان) به صورت کرت های یکبار خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال 1385 اجرا گردید. تیمارهای آزمایشی شامل مقادیر مختلف کود فسفره (0، 150 و 300 کیلوگرم در هکتار) از منبع کود سوپر فسفات تریپل به عنوان عامل اصلی، و شیوه کوددهی (کودپاشی، کودکاری نواری در اعماق 10، 20، و توامان 10 و 20 سانتیمتر) به عنوان عامل فرعی طراحی گردید. نتایج این آزمایش نشان داد که اثر متقابل سطوح متفاوت کود فسفره و شیوه کوددهی بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه (بجز عملکرد بیولوژیک) تاثیر معنی داری نداشته است. با این وجود سطوح متفاوت کودی و شیوه کوددهی به تنهایی موجب اختلاف معنی داری میان عملکرد دانه، شاخص برداشت و تعداد دانه در ردیف گردید. میان تعداد دانه در مترمربع و وزن هزاردانه از نظر روش کوددهی تفاوت معنی دار بود، در صورتی که تحت تاثیر مقادیر کودی بین این صفات اختلاف معنی داری مشاهده نشد. تعداد ردیف در بلال تحت تاثیر هیچ کدام از تیمارها قرار نگرفت. بطورکلی عمکرد دانه ذرت در روش کودکاری با دو نوار توامان با اختلاف 34 درصدی نسبت به کودپاشی (شاهد)، و سطح کودی 150 کیلوگرم در هکتار نسبت به شاهد (36 درصد) برتری نشان دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p911915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!