بررسی سطح پروفایل چربی خون در مبتلایان به سکته ی مغزی ایسکمیک و هموراژیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
سکته ی مغزی دومین علت مرگ در دنیا است. هدف این مطالعه بررسی سطح پروفایل چربی خون در گروهی از بیماران مبتلا به سکته ی مغزی ایسکمیک و هموراژیک بود.
روش ها
این مطالعه در سال 2007 میلادی در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان روی 251 بیمار مبتلا به سکته ی مغزی انجام شد. سطح سرمی تری گلیسرید (TG یا Trigliceride)، کلسترول تام (TC یا Total Cholesterol)، کلسترول HDL (High Density Lipoprotein) و کلسترول LDL (Low Density lipoprotein) در نمونه ی خون این افراد طی 24 ساعت اول بستری اندازه گیری شد. داده ها تحت نرم افزار SPSS و توسط آزمون های Student t-test، Mann-Whitney U آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 63/10 ± 97/69 سال بود. 207 بیمار مبتلا به سکته ی ایسکمیک و 44 بیمار مبتلا به سکته ی هموراژیک بودند. سطح TG در مبتلایان سکته ی ایسکمیک از مبتلایان سکته ی هموراژیک به طور معنی داری بالاتر بود (84/67 ± 91/133 میلی گرم در دسی لیتر در مقایسه ی با 92/40 ± 86/112 میلی گرم در دسی لیتر). در مبتلایان سکته ی هموراژیک سطح HDL نسبت به مبتلایان سکته ی ایسکمیک بالاتر بود (76/77 ± 43/55 میلی گرم در دسی لیتر در مقایسه با 52/10 ± 78/39 میلی گرم در دسی لیتر، 01/0 > P). سطح LDL در مبتلایان سکته ی هموراژیک نسبت به مبتلایان سکته‎ی ایسکمیک بالاتر بود (98/45 ± 36/131 میلی گرم در دسی لیتر در مقایسه با 02/40 ± 94/116 میلی گرم در دسی لیتر، 05/0 > P). میانگین سطح کلسترول تام دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
در این مطالعه، در بیماران مبتلا به سکته ی هموراژیک سطح HDL و LDL نسبت به بیماران مبتلا به سکته ی ایسکمیک بالاتر و سطح TG در بیماران مبتلا به سکته ی ایسکمیک نسبت به هموراژیک بالاتر بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
172
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p916672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!