بررسی شیوع حاملگی ناخواسته و برخی عوامل دموگرافیک مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به بیمارستان های شهر یزد، 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
حاملگی ناخواسته عبارت است از حاملگی که معمولا تصادفی است و خواسته یکی یا هر دو والدین نمی باشد. با توجه به اینکه یک سوم(حدود 75 میلیون) از حاملگی ها در جهان ناخواسته می باشد و وقوع حاملگی ناخواسته یکی از دلایل عمده مرگ و میر 14 میلیون کودک زیر 5 سال در سطح جهان شمرده می شود و همچنین سقط عفونی بدنبال حاملگی ناخواسته یکی از 5 عامل مهم مرگ و میر مادران می باشد لذا بارداری ناخواسته می تواند بر سلامتی مادران، کودکان و به طور کلی جامعه تاثیرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین شیوع حاملگی ناخواسته و برخی عوامل دموگرافیک مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به بیمارستان های شهر یزد می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی تعداد 330 خانم باردار که در مهر و آبان سال 1387 به هر دلیلی به بیمارستان های شهر یزد مراجعه کردند مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از تایید روایی و پایائی(72/0=α) آن با روش مصاحبه تکمیل شده و داده ها با استفاده از نرم افزار16 SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میزان شیوع حاملگی ناخواسته در زنان ساکن و غیر ساکن(اطراف) شهر یزد که به بیمارستان های شهر یزد مراجعه کرده بودند به ترتیب 9/22% و 9/28% بوده است. سن و سطح تحصیلات زن و شوهر، تعداد فرزندان پسر و دختر، رضایتمندی از درآمد اقتصادی، سابقه حاملگی ناخواسته و نظر شوهر در مورد استفاده از روش های جلوگیری از بارداری با حاملگی ناخواسته رابطه معنی داری داشت. زنانی که حاملگی ناخواسته داشتند قبل از این بارداری، 3/41% از روش منقطع، 20% از کاندوم و 3/16% از قرص استفاده می کردند. با توجه به مدل آماری رگرسیون لجستیک که برای تحلیل چند متغیره استفاده گردید عوامل موثر در حاملگی ناخواسته شامل سواد شوهر، تعداد فرزندان و حاملگی ناخواسته قبلی بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای حاملگی ناخواسته، بررسی بیشتر در این زمینه و بازنگری برنامه تنظیم خانواده و آموزش کل زنان بویژه زنان در معرض خطر در مورد انواع روش های موثر پیشگیری از بارداری و نحوه استفاده صحیح از روش ها و جلب مشارکت مردان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p926845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!