درنگ هایی در پدیده ی قتل اینترنتی

چکیده:
یکی از موضوعاتی که در بستر اینترنت قابل تصور است قتل اینترنتی است، بدین صورت که تکنولوژی اینترنت به طور مستقیم واسطه در تحقق چنین قتلی شود تحقیق در چنین مساله ای بدین شکل قابل تصور است که با استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در فایل های رایانه ای و نفوذ و دستکاری در آن داده ها و تغییر در اطلاعات قتل صورت گیرد نه این که سخت افزار به عنوان یک ابزار فیزیکی مثل چاقو، سنگ و... در شکل گیری قتل به کار رود که بی تردید این مورد از مصادیق قتل اینترنتی به حساب نمی آید.
قتل اینترنتی اگر چه در مقیاس با پدیده مشابه آن نظیر اتلاف اینترنتی و سرقت اینترنتی و... کمتر مورد توجه فقه پژوهان و حقوق نگاران قرار گرفته است اما بدون شک با تامل و واکاوی در این پدیده و به کار گیری فناوری جهت پژوهش، فرا روی محقق قرار می دهد.
هدف نگارنده در این مقاله اولا موضوع شناسی مساله و بیان مصادیق مختلف آن و در ادامه ی مقارنه و تطبیق با قتل های سنتی می باشد. ثانیا بیان احکام وضعی و تکلیفی از جهت ثبوت آن می باشد.
روش تحقیق، نظری و بنیادی است که خاصیت کشفی و استنباطی دارد، شیوه ی کار غالبا کتابخانه ای فیش برداری و مراجعه به پایگاه های اینترنتی می باشد و نتیجه این که اگر کاربری با استفاده از اینترنت چه بالمباشره و چه بالتسبیب قتلی مرتکب شود به لحاظ فقهی و قواعد شرعی قابل پیگیری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p929398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!