ارائه راهبردهای توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی با استفاده از روش های تحلیل چند متغیره MCDM و SWOT

پیام:
چکیده:
کارآفرینی روستایی و به ویژه کشاورزی می تواند با شناسایی مزیتها و محدودیتهای بخش کشاورزی جوامع روستایی توسط برنامه ریزی راهبردی مناسب به توسعه اقتصادی روستایی در کنار سایر ابعاد توسعه کمک کند و از دولت محوربودن الگوهای توسعه روستایی کشور - که ویژگی های عمده آن آسوده طلبی و مطیع بودن روستاییان است – جلوگیری کند و جامعه را به سوی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی حرکت دهد. بر این اساس، کلیدی ترین سوال پژوهش نیز بر این مبنا شکل می گیرد که کارآفرینی کشاورزی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ و براساس مدل چندمتغیره راهبردی و نمودار SPACE، راهبرد کانونی توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان خدابنده از دیدگاه نمونه ها چگونه می باشد؟ به این منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی در سال 1388 و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به شیوه SWOT به محاسبه وزن راهبردها از طریق AHP پرداخته و سپس با استفاده از مدل TOPSIS به عنوان یکی از روش های تحلیلچندمتغیره(MCDM)، به ارائه راهبرد در بین گروه های سه گانه مورد مطالعه(کارشناسان، مسئولان و مردم محلی) جهت توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان خدابنده پرداخته است. یافته ها نشان می دهد با اجرای مدل TOPSIS - SWOT از دیدگاه هر سه گروه نمونه ها(مسئولان، کارشناسان و مردم محلی) راهبرد تهاجمی به عنوان اولویت اول و مناسبترین راهبرد در منطقه مورد مطالعه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p931061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!